Ex-bestuurslid Waterfront: onbegrijpelijk dat gemeente in zee ging met ondernemer

De gemeente Rotterdam heeft al in de beginfase signalen gekregen dat de huurder van het pand aan de Boompjeskade 'niet deugde'. Dat zegt Christian Jongeneel, voormalig bestuurslid van Waterfront.
''Het is onbegrijpelijk dat de gemeente met hem in zee is gegaan'', zegt Jongeneel. ''Ik heb bij de gemeente aangegeven welke zaken er allemaal fout gingen.''

De huurder kwam woensdag in opspraak. Wethouder Schneider van de gemeente Rotterdam maakte bekend dat de ondernemer mogelijk betrokken is bij fraude rond het pand aan de Boompjeskade 10-14.

Waterfront ging op 1 januari 2009 dicht, de oefenruimtes bleven nog tot in 2010 open. Bij de overname kreeg de stichting te maken met de nieuwe huurder. Onderwerp van gesprek was de overname van de inboedel van de oefenruimtes in het pand.

''We waren het al snel eens over de prijs: 30.000 euro'', vertelt Jongeneel. ''De handtekening onder de overeenkomst werd gezet door iemand namens één van zijn bv's. Toen we na enige tijd vroegen waar het geld bleef, zei meneer dat de handtekening onder de overeenkomst niet deugde.''

Wat Jongeneel en zijn mede-bestuursleden ook probeerden, het geld werd nooit betaald. ''We kwamen terecht in een woud van bv's. Ondertussen had de nieuwe huurder de sleutel van het pand. Wij hadden die niet meer. Dus konden we niet meer bij de spullen. Dit hebben we allemaal bij de gemeente gemeld.''

Verschillende belangen
Volgens Jongeneel hadden de verschillende diensten van de gemeente Rotterdam verschillende belangen. ''De afdeling cultuur was bezig met de toekomst van poppodia. Maar zoals we allemaal weten was 1,2 miljoen om Watt open te houden teveel geld.''

''Aan de andere kant'', vervolgt Jongeneel, ''was de man van het OBR blijkbaar alleen maar bezig om een nieuwe huurder in het pand te krijgen. Wij betaalden 140.000 euro per jaar. Dat was voor zelfs een bonafide bedrijf teveel om de zaak rendabel te krijgen. Immers het pand, dat was een viaduct met vier muurtjes.''

De nieuwe huurder nam ook een deel van het personeel, dat in de oefenruimte werkte, over. Ook dat leidde volgens Jongeneel tot problemen rond gemaakte afspraken.
Deel dit artikel:

Reageren