nieuws

'Schande, schande, schande, wat een incompetentie'

Schande en totale incompetentie. Met deze bewoordingen reageert de Rotterdamse politiek op het eerste rapport over de fraudezaak rond voormalig poppodium Waterfront.
Een horeca-ondernemer en zijn vader met een aannemingsbedrijf zijn
door jarenlang geen huur te betalen maar de gemeente wel miljoenen in rekening te brengen voor veelal niet verrichte verbouwingen.
Uit het rapport blijkt de zaak een opeenhoping van fouten is. De politiek is compleet verbijsterd.
Dries Mosch van Leefbaar Rotterdam: "Ik ben hier nóg harder van geschrokken. Ik hoopte dat het fraude was, maar het is haast criminele incompetentie. Verschrikkelijk. Je hoeft niet zoveel geleerd te hebben om te kunnen tellen. Mijn grootmoeder had een prima huishoudboekje, die kon dat wel."
Carlos Goncalves van de PvdA: "De verbijstering is alleen maar toegenomen. Uit het feitenrelaas krijgen we het beeld van een afdeling Vastgoed die totaal niet onder controle is."
Antoinette Laan van de VVD: "Schandalig en schokkend. Je ziet dat alles is misgegaan, dat de interne controle volledig ontbreekt, mensen elkaar niet controleren, niet buiten de deur kijken en het geld van de burger over de schutting gooien."
Leo de Kleijn van de SP: Ik kwalificeer dit als een superblunderdossier."
De raadsleden pleiten voor de onderste steen boven en zeggen nu al dat deze vastgoedfraude niet zonder consequenties kan blijven.

Een reconstructie

In 2010 fuseren de poppodia Waterfront en WATT om de noodlijdende concertzaal aan de Kruiskade te redden. Voor de popzaal en oefenruimtes van Waterfront onder aan de voet van de Willemsbrug wordt een nieuwe huurder gezocht voor een huur van 140.000 per jaar.
Via het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam (OBR) meldt zich de Turkse horeca-ondernemer Kan. Hij is een onbekende in de Rotterdamse uitgaanswereld. Hij neemt in de zomer van 2010 het pand in gebruik.
Nieuwe huurder onbetrouwbaar
De eerste verontrustende signalen dienen zich gelijk aan. De inboedel van 30.000 euro wordt niet betaald en het personeel krijgt geen salaris. De oude huurder brengt dit wel ter sprake bij de dienst Cultuur maar het is een klein probleem gezien de malaise met de Rotterdamse poppodia.
Vanaf begin 2011 stopt de nieuwe huurder van Waterfront met betalen. De reden: het pand is te slecht om er feesten te organiseren.
Vader klust op kosten van gemeente
Eind 2012 is de huurachterstand opgelopen tot ruim twee ton. Om uit de impasse te komen scheldt de gemeente een deel van de huur kwijt en gaat akkoord met een verbouwing. Op kosten van de gemeente, maximaal 3,4 ton, mag de horeca-ondernemer zelf een aannemer inhuren. Dat is zijn eigen vader.
In de periode 2012 -2015 dient de aannemer 113 facturen in voor een totaal bedrag van 8,8 miljoen euro. Daarvan betaalt de gemeente 7,8 miljoen euro uit.

Betalen zonder controle

Zonder een zorgvuldige controle worden de facturen goedgekeurd en uitbetaald. Er wordt zelfs niet gecontroleerd of verbouwingen wel zijn uitgevoerd.
De in rekening gebrachte prijzen voor bouwartikelen zijn absurd hoog en hetzelfde geldt voor het aantal in rekening gebrachte arbeidsuren. Achteraf blijken er ook valse en dubbele facturen tussen te zitten. Het wordt allemaal niet opgemerkt.
In 2014 en 2015 piekt het aantal facturen. Het lijkt erop dat de horeca-ondernemer en zijn klussende vader doorhebben hoe makkelijk het is om de gemeente om de tuin te leiden. Ze gaan ervan profiteren door dubbele, extreem hoge en valse facturen in te dienen voor verbouwingen die niet eens hebben plaatsgevonden.

Het feesten gaat door

Allemaal onder het mom dat het pand nog altijd mankementen vertoont en ongeschikt is voor feesten. Ondertussen worden er volop feesten gehouden.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of filmpje via WhatsApp ons of Mail: nieuws@rijnmond.nl