Dit zijn de do's and don'ts op de avond voor de marathon: 'Een biertje of wijntje, goed om in slaap te vallen'

Hard, gericht trainen en fit zijn. Een goede voorbereiding is alles voor een succesvolle marathon. Maar wat doe je eigenlijk op een avond voor de marathon? Hardlooptrainer Tjeerd Witkamp, die 22 keer de Marathon Rotterdam liep, over de do's and don'ts: "Niet te laat, maar vooral ook niet te vroeg naar bed gaan."

"Je moet uiteraard goed hebben getraind, maar daar kun je de avond van tevoren niets meer aan veranderen. Ik raad mensen vooral aan om te ontspannen. Op zo'n avond als deze gieren de zenuwen door je lijf. Dan is ontspannen al moeilijk zat", zegt Tjeerd Witkamp op Radio Rijnmond.

Hij kan het weten. Witkamp liep 44 keer een marathon, waarvan 22 keer die van Rotterdam. Het leverde hem de titel Super Marathon Master van de Marathon Rotterdam op. "Ik heb ooit toevallig een startbewijs overgenomen van iemand anders en sindsdien ben was verkocht. Het lopen van marathons is toch een soort verslaving. Dat gaat er niet meer uit."

Biertje of wijntje

Voor de 40ste editie van de marathon van Rotterdam stoomde Witkamp andere lopers klaar. Hij gaf zijn lopers duidelijk mee wat wel en niet te doen op de avond van tevoren.

"Ga op tijd naar bed, maar ook niet te vroeg. Je zit hoog in je adrenaline op zo'n avond, dus slapen kan lastig gaan. Probeer jezelf te vermoeien. Neem een biertje of een wijntje, als dat je helpt in slaap te vallen. Neem er wel maar één, anders werkt het averechts", zegt Witkamp.

"Drink daarnaast voldoende water, net wat extra dan normaal. Je lichaam heeft morgen genoeg vocht nodig om het vol te kunnen houden. En qua voedsel? Een lichte pasta. Maar eet niet te veel. Al is het belangrijk om je koolhydraten op orde te hebben."

Beluister hier het hele interview met Tjeerd Witkamp op Radio Rijnmond.

Dit zijn de do's and don'ts op de avond voor de marathon: 'Een biertje of wijntje, goed om in slaap te vallen'


Deel dit artikel:

Reageren