nieuws

Actie tegen 'plofkip' in metro Rotterdam

metro archief
metro archief
Actiegroep Wakker Dier opent maandag in Rotterdam de aanval op Kentucky Fried Chicken. De activisten eisen dat de fastfoodketen stopt met het gebruik van plofkip.
De actiegroep kocht ruimte op reclameborden in metrostations. ''KFC. 100 procent echte plofkip'', luidt de waarschuwing op de posters.
Vooral de reclameslogan 'Don't worry, Eat Happy' schoot Wakker Dier in het verkeerde keelgat. Die kreet zou de indruk wekken dat KFC zorg draagt voor 'goede kwaliteit kip'.
Wettelijke eisen
De fastfoodgigant is zich overigens van geen kwaad bewust en zegt dierenwelzijn serieus te nemen. Alle leveranciers zouden voldoen aan de wettelijke eisen.
''Wij kopen ons kippenvlees uitsluitend bij gecertificeerde leveranciers die onderworpen zijn aan de strenge kwaliteitscontroles'', meldde het bedrijf.
Wakker Dier neemt geen genoegen met dat verweer. ''Ze kopen toegestane kip, maar wel plofkip'', zegt een woordvoerster. KFC heeft tientallen vestigingen in Nederland.
Horeca
De actiegroep lanceerde eerder al vergelijkbare acties tegen supermarkten. Dit jaar is de horeca aan de beurt, kondigde de woordvoerster aan.
''Raar dat je als horeca-ondernemer slechtere kip verkoopt dan de supermarkt'', stelt ze. ''Ze lopen ook echt achter.''

Plofkip

Het gebruik van plofkippen is omstreden. Er mogen in stallen tot 21 kippen per vierkante meter worden gehouden, aldus Wakker Dier.