nieuws

Tegenvallend eerste jaar containertransferium Alblasserdam

Het containertransferium in Alblasserdam is nog geen succes. De doelstelling van 200.000 containers per jaar is bij lange na niet gehaald. Het transferium dat miljoenen heeft gekost, werd precies een jaar geleden geopend.
Vrachtwagenchauffeurs kunnen in het transferium hun lading met binnenvaartschepen van en naar de Maasvlakte laten brengen. Volgens exploitant BCTN zou het vervoer over water via Alblasserdam sneller, schoner en slimmer zijn.
Maar transportbedrijven zijn conservatief en blijkbaar lastig te overtuigen. De hoop was dat de komst van het transferium zo’n 180.000 vrachtwagenbewegingen per jaar op de snelweg A15 zou schelen.
'Ontevreden'
De cijfers blijven echter achter. De eerste maand bleef de teller steken op slechts driehonderd containers. De laatste maanden is dat aantal opgelopen tot 3000 containers. Meer dan 35 procent van de maximale capaciteit wordt niet behaald.
"Daar ben ik zeker niet tevreden mee", vertelt BCTN-directeur Joop Mijland. "We merken dat de toegevoegde waarde van het transferium bij klanten nog onvoldoende bekend is. Maar we hebben een goed verhaal, waarmee we steeds meer bedrijven kunnen overtuigen."
Verbreding A15
Het Havenbedrijf Rotterdam nam ooit het initiatief voor het transferium. Het idee was om piekdrukte in de haven te verminderen en de A15 te ontlasten. En juist bij dat laatste punt zit volgens het Havenbedrijf het probleem.
"Met het verbreden van de A15 zijn de files voor een groot deel verdwenen. En daarmee is ook een soort stok achter de deur om voor vervoer over water te kiezen weggevallen", aldus woordvoerder Tie Schellekens van het Havenbedrijf.
Toekomst
Toch zijn beide partijen ervan overtuigd dat het transferium alsnog een succes wordt en dat vervoer over water de toekomst is. Het transferium in Alblasserdam heeft het Rijk en de provincie Zuid-Holland miljoenen gekost.