nieuws

Sluisdeuren Panamakanaal komen van Papendrechtse tekentafel

In het Midden-Amerikaanse Panama is zondag het vernieuwde Panamakanaal geopend. De sluisdeuren van het project kennen hun oorsprong in de regio Rijnmond. Ze zijn ontstaan op een Papendrechtse tekentafel.
De grootste schepen ter wereld konden tot nu toe niet door het 81 kilometer lange Panamakanaal, maar moesten een omweg nemen via Kaap Hoorn. Nu het kanaal is verbreed en uitgediept is dat nauwelijks nog nodig. Dat scheelt de rederijen een hoop tijd en brandstof.
Ingenieursbureau IV-groep uit Papendrecht begon in 2009 met het ontwerp van de kolossale deuren aan beide uiteinden van het Panamakanaal. Die zijn 57 meter breed, 30 meter hoog en 10 meter dik. Kosten: 400 miljoen euro.
Vooral aan de Caribische kant zijn de sluizen een hoogstandje. Daar moet een verschil van 26 meter worden overbrugd.
Leon Tuunter van IV-groep is trots op de prestatie van zijn bedrijf. "Ik denk dat we een stukje wereldgeschiedenis hebben geschreven", zei hij maandagochtend op Radio Rijnmond.
Volgens Tuunter kunnen de deuren tegen een stootje. Een schip er tegenaan? Geen probleem. Een aardbeving? Idem dito. "Het kan zijn dat Panama City na een aardbeving in zee ligt, maar dat de sluisdeuren nog gewoon open en dicht gaan."
Het eerste schip dat koers zette door het vernieuwde kanaal was een Chinese gigant met ruim 13.000 containers aan boord.