nieuws

OV van de toekomst: 'binnen een uur van stad naar stad'

Elke plek binnen de Randstad moet over een paar jaar binnen een uur zijn te bereiken met het openbaar vervoer. Dat willen de RET, NS en drie andere grote vervoersbedrijven.
De organisaties presteren donderdag hun toekomstvisie voor de komende twintig jaar. Ze pleiten daarin voor flexibele 'deur tot deur'-oplossingen.
Het OV van de toekomst draait daarmee niet alleen om bussen en treinen, maar ook om bijvoorbeeld de 'OV-fiets, beltaxis en deelauto’s'. Dat moet de reiziger meer mogelijkheden geven.
De organisaties wijzen erop dat er al een pilot loopt met gedeelde auto's. Ook moeten OV-fietsen straks beschikbaar worden op metrostations en andere knooppunten.
De OV-bedrijven willen er verder voor zorgen dat belangrijke plekken in steden binnen een kwartier bereikbaar zijn vanaf de centrale treinstations.

Buitengebieden
Ook de buitengebieden zijn niet vergeten: daar moet meer 'vraaggestuurd maatwerk' komen.
''Lijnen met twaalf meter lange bussen met een vaste dienstregeling is in veel rustige gebieden niet meer het gepaste en betaalbare antwoord op de vervoersbehoefte'', zegt Jan Kouwenhoven van Qbuzz.
Een ambitieuze toekomstvisie is volgens de bedrijven noodzakelijk. ''Ons uitgebreide wegennet en fijnmazige spoorweginfrastructuur zitten aan de grenzen van hun capaciteit'', waarschuwen NS, Q-buzz, GVB, RET en HTM.
Pedro Peters, directeur van de RET, verwacht veel van de uitbreiding van het light railnet. Wat hem betreft komt er onder meer zo'n verbinding tussen Dordrecht en Den Haag. Die zou dan dwars door Rotterdam moeten lopen.
Volgens Peters zou de nieuwe verbinding grotendeels over bestaand spoor kunnen rijden. Alleen rond Delft zouden er aanpassingen moeten komen.
Miljard
Aan de plannen hangt wel een prijskaartje. Om Nederland 'bereikbaar, leefbaar en concurrent' te houden, zijn investeringen nodig van een miljard euro per jaar.
''De afgelopen jaren investeerde het Rijk jaarlijks een miljard euro in spoor en stadsvervoer. Door die investering ook de komende 20 jaar op dat niveau te houden, kunnen we deze visie realiseren."