nieuws

Sparta staat er financieel "verdomd goed voor"

Manfred Laros is een maand voor het begin van de eredivisie een tevreden man. De algemeen directeur van Sparta durft zelfs hardop te zeggen 'dat de Kasteelclub er financieel verdomd goed voorstaat.' De promotie naar de eredivisie heeft de geldzorgen van de afgelopen zes jaar als sneeuw voor de zon doen verdwijnen.
Rust

'Er is rust binnen de club, maar de eerste divisie heeft wel haar sporen achtergelaten bij Sparta', zegt Laros. 'Dat wilde we ook niet anders. We hebben er bewust voor gekozen de jeugdopeleiding en het spelersbudget in stand te houden. De doelstelling was terugkeren in de eredivisie, met daarbij een volwaardige jeugdopleiding.'

Meer geld

De promotie naar het hoogste niveau levert Sparta flink wat geld op in vergelijking met de seizoenen in de Jupiler League. Laros legt uit: 'de recettes gaan ons drie keer meer opleveren, de commerciële begroting gaat met veertig procent omhoog, we krijgen bijna vier keer meer tv-geld. Dat alles maakt dat de begroting is verhoogd van 5,5 miljoen euro naar 9,5 miljoen euro. En als in september de transfermarkt gesloten is, gaan we de prognose bijstellen en verwachten we dat we richting een begroting van 10 miljoen euro gaan. Daar zijn we trots op. Het spelersbudget bedraagt 2,5 miljoen euro. Wij denken dat dat voldoende is om rechtstreekse degradatie en degradatie-playoffs te ontlopen.'

Seizoenkaarten

Ook het aantal verkochte seizoenkaarten is een stuk hoger in vergelijking met vorig seizoen. Sparta heeft er nu 6.800 verkocht en hoopt begin augustus de grens van 7.000 doorbroken te hebben. De verwachting is dan ook dat Sparta iedere thuiswedstrijd in een uitverkocht stadion zal spelen (max. capaciteit 10.599). De verkoop van commerciële zitplaatsen loopt eveneens als een trein en voor de skyboxen is zelfs een wachtrij. Een logische vraag aan directeur Laros is dan natuurlijk: gaat Sparta het stadion uitbreiden? 'Uitbreiden moet voorzichtig gebeuren. We gaan er aan werken. We moeten gaan kijken bij een langer verblijf in de eredivisie naar uitbreiding van het hoofdgebouw. Dat is echt nodig. Het aantal skyboxen zal vergroot moeten worden en het laatste waar we naar kijken is uitbreiding van de publiekscapaciteit.

Centric

Naast al het goede nieuws uit de mond van de directeur, had ook bestuurslid commerciële zaken Charles van der Steene iets positiefs te melden. Centric is de nieuwe hoofdsponsor van de jeugdopleiding van Sparta. Club en bedrijf zijn een eenjarig contract overeengekomen met de hoop dit voor meerdere jaren te continuëren. Centric is ook co-shirtsponsor van de A-selectie geworden.