nieuws

Megaboete EU vrachtwagenkartel met DAF

Vrachtwagens
Vrachtwagens
Vrachtwagenconcern DAF en Volvo/Renault, Daimler en Iveco moeten bijna 2,93 miljard euro boete betalen wegens verboden prijsafspraken en het doorberekenen van kosten voor nieuwe uitstootnormen aan de klant. Voor DAF bedraagt de boete 752 miljoen euro. EU-commissaris Margrethe Vestager (Mededinging) maakte de megaboete dinsdag in Brussel bekend.
De geldstraf voor DAF valt 97 miljoen euro lager uit dan het bedrag dat het bedrijf hiervoor zelf eerder apart zette. DAF benadrukte in een reactie dat de eigen financiële positie nog altijd sterk is en dat de gewraakte afspraken geen invloed hebben gehad op de uiteindelijke prijs van verkochte trucks.
Truckbouwer MAN, die ook deel uitmaakt van het kartel, ontspringt de dans als verklikker. De vijf beboete concerns krijgen elk 10 procent korting omdat zij schuld bekennen. Onderzoek naar Scania wordt nog voortgezet.
Volgens Vestager is er sprake ,,van serieuze inbreuk op de EU-regels'' tussen 1997 en 2011. ,,Het is onacceptabel dat MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco en DAF, die samen negen van de tien middelgrote en zware trucks produceren in Europa, een kartel vormden in plaats van met elkaar te concurreren'', aldus de Deense commissaris.
In januari 2011 al viel Brussel samen met nationale mededingingsautoriteiten onaangekondigd binnen bij onder meer DAF in Eindhoven en Scania in Breda. In 2014 volgde een officiële klacht. Volgens de commissie hadden de concerns prijsafspraken in de hele Europese Economische Ruimte, het gebied van de EU plus IJsland, Noorwegen,
Liechtenstein.
Vestager zei dinsdag dat ,,de jarenlange verstandhouding tussen de senior managers van de bedrijven in 1997 begon in een gezellig hotel in Brussel.'' Zij ontmoetten elkaar frequent, meestal in de marge van handelsbeurzen.
,,Sinds 2004 veranderden de concerns hun aanpak en werd het kartel op lager niveau beheerd, gedirigeerd, via Duitse dochterondernemingen en doorgaans per e-mail.'' Ze spraken ook over hoe om te gaan met de steeds zwaardere Europese milieuregels.
Daimler krijgt met 1 miljard euro de hoogste boete van de vijf. Volvo/Renault moet 670 miljoen betalen en Iveco 495.