nieuws

Overslag Rotterdamse haven daalt licht

De Rotterdamse haven heeft in de eerste helft van dit jaar 3 procent minder goederen overgeslagen dan in dezelfde periode in 2015. De totale omzet viel met 336,9 miljoen euro zo'n 2 miljoen euro lager uit.
Vooral de overslag van schroot en erts daalde met bijna 9 procent fors. ''Vooral doordat de Europes staalproductie achterblijft door een toevloed van goedkoop Chinees staal'', meldde het Havenbedrijf Rotterdam.
De overslag van ruwe olie vertoonde een lichte daling, maar blijft wel historisch hoog. In totaal werd meer dan 50 miljoen ton olie doorgevoerd. ''Die olieprijs is laag, waardoor marges voor de raffinaderijen gunstig zijn.'

Containers: toename verwacht

Directeur Allard Castelein van het Havenbedrijf heeft er goede hoop op dat het nog dit jaar allemaal weer beter zal gaan.
"Vooral in de containersector, waar ik veel verwacht nu de terminals op de Tweede Maasvlakte commercieel zijn gaan draaien."
"Tegelijk is er bij de containerbedrijven veel gaande. Er zijn concentraties, het speelveld is aan het schuiven. Als dat allemaal een beetje gesetteld is, verwacht ik weer een forse toename in die sector."
Olie: blijft lang belangrijk
Castelein blijft ook geloven in de toekomst van olie als belangrijke factor in Rotterdam. "Als je kijkt naar de klimaatdoelstellingen, zie je dat ook in 2050 nog steeds veertig procent fossiel blijft. En de bedrijven zoeken intussen naar nieuwe mogelijkheden, concentreren zich en dat doen ze vooral hier. Rotterdam heeft ook op dat terrein een uitstekende plaats in de wereld."

Maritiem 3D-printen

Ook bij andere nieuwe ontwikkelingen houdt het Havenbedrijf de vinger actief aan de pols, zegt Castelein. "We stimuleren innovatie op energiegebied, bijvoorbeeld door Shell te helpen als ze de ongebruikte warmte uit hun raffinaderij beschikbaar willen maken voor zestienduizend woningen."
"En ook door een 3D-printer neer te zetten, voor maritieme bedrijven die daar wel toekomst in zien maar de drempel nog te hoog vinden om zelf in te investeren. Straks kunnen ze er voor een uurtarief gaan experimenteren."

Schroef voor de directeur

Het eerste resultaat daarvan is een geprinte metalen scheepsschroef, die de directeur onlangs in ontvangst mocht nemen.
"Dat is heel wat", zegt hij. "Deskundigen hebben me verteld dat zo'n schroef het moeilijkste is wat je met een 3D-printer kunt maken."