nieuws

'Het gaat met zo'n tanker nog eens flink mis'

Storingen aan de Spijkenisserbrug en de nabijgelegen nieuwe Botlekbrug hebben het afgelopen jaar al zo'n twintig keer bijna tot ongelukken met schepen geleid. Dat stelt het Loodswezen Rotterdam.
Door storingen aan beide bruggen, waardoor ze niet open gingen, moesten schepen vol in de ankers om te voorkomen dat ze een brug zouden rammen. Zondagavond gebeurde dat nog, toen de LPG-tanker Stella Kosan op de defecte Spijkenisserbrug afkoerste en slechts met behulp van een sleepboot net op tijd de steven kon keren. De 120 meter lange tanker kwam daarbij overdwars op de Oude Maas te liggen.

'Vol gas achteruit'

Getuige Marcel Schouten, die vlakbij in een appartementencomplex woont, is behoorlijk geschrokken. "Ik hoor de bellen van de brug. De slagbomen gaan naar beneden, maar de brug gaat niet omhoog. Maar die tanker, met een slepertje erachter, heeft nog steeds vaart. Dat schip is hoog en vangt dus veel wind. Op de marifoon hoorde ik de loods al van 'vol gas achteruit, want anders zitten we in die brug'. Dat is dus maar net goed gegaan."
Manager Joost Leenhouts van het Loodswezen Rotterdam maakt zich zorgen. "Loodsen passen hun vaargedrag daar nu aan. Ze naderen de brug met minder snelheid, want ze denken dat er weleens wat fout kan gaan. En ze hangen er nu vrijwel altijd een sleepboot achter, voor het geval dat. Zodat er op de rem getrapt kan worden."
Bij de Spijkenisserbrug en de nieuwe Botlekbrug hebben zich het afgelopen jaar in totaal ongeveer honderd storingen voorgedaan.

Haven

Het Havenbedrijf Rotterdam erkent dat schepen soms moeten remmen, maar stelt dat zich nog geen gevaarlijke situaties hebben voorgedaan. Als het komende herfst gaat stormen, zou dat weleens kunnen veranderen. Daarom gaat de snelheidslimiet voor schepen bij de bruggen wellicht omlaag als de problemen aanhouden.
Bij de Spijkenisserbrug en de nieuwe Botlekbrug hebben zich het afgelopen jaar in totaal ongeveer honderd storingen voorgedaan.