nieuws

Rotterdamse twittertraining voor olympiërs

Dafne Schippers, Churandy Martina, Anicka van Emden en Marhinde Verkerk. Wie vergaapt zich tijdens de Olympische Spelen in Rio de Janeiro niet aan hun sportprestaties? Maar ook hun belevingen naast het sportveld volgen we massaal via social media als Twitter en Instagram. "Als ze medailles winnen, maar óók bij verlies."
De tijd dat social media eens in de zoveel tijd iets posten was, is volgens Gijsbregt Brouwer voorbij. De Rotterdammer is medeoprichter van Týrsday, een platform dat sporters begeleidt in hoe ze gebruik moeten maken van social media.
Strategie en continuïteit zijn volgens hem de sleutel tot succes. "We willen geen gepolijste sportverhalen, daar geloven we niet meer in." Hij is net terug uit Rio en helpt onder anderen judoka Marhinde Verkerk, sprinter Churandy Martina en openwaterzwemmers Sharon van Rouwendaal en Ferry Weertman.
Avonturenboek
Er is in de houding van sporters veel veranderd, merkt Brouwer. Waar hij acht jaar geleden sporters nog 'at gunpoint' moest smeken om 'eens wat op Twitter te doen', zitten veel sporters op Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat.
"Je moet ze alleen helpen om het op de goede manier te doen", legt Brouwer uit. Volgens hem is het vooral belangrijk dat fans het gevoel hebben dat ze een avonturenboek openslaan. "Sporters vliegen de hele wereld over. Fans willen meebeleven wat de sporters meemaken."
Deel vooral dieptepunten
En dat zijn wat hem betreft de pieken én dalen. Supporters willen volgens hem namelijk altijd weten hoe het met een sporter gaat, in goede en slechte tijden.
Brouwer: "Toen bijvoorbeeld Marianne Vos vorig jaar een heel slecht jaar had, was ze eerst terughoudend om dat te delen. Uiteindelijk deelde het toch met haar fans en die eerste blog was een knaller. Ze kreeg zoveel positieve feedback."
Het stomste wat sporters dan ook kunnen doen, is opeens stil worden als het slecht gaat, zegt Brouwer. "Desnoods doe je alleen een postje met: jongens bedankt. Volgende Spelen zijn we er weer."
Geen commercie
Wie denkt dat er achter de accounts altijd een manager of een socialmediabedrijf zit, heeft het mis. Negen van de tien sporters twitteren volgens Brouwer zelf. "Alleen bij blogs en video's komt er weleens ghostwriting bij kijken."
Brouwer heeft nog een laatste absolute don't. Fans zijn allergisch voor commerciële dingen.
Posts over nieuwe horloges of glimmende sportwagens zijn dan ook uit den boze. "Daar trappen fans echt niet meer in."