KLIMAAT

Grote groene Stadsprojecten gaan Rotterdam bijna 80 miljoen extra kosten

© Gemeente Rotterdam
De zeven grote groene Stadsprojecten die Rotterdam als antwoord ziet op de klimaatuitdagingen in de stad gaan fors meer kosten dan in eerste instantie werd gedacht. De kosten vallen door verschillende oorzaken bijna 80 miljoen euro hoger uit dan gepland.
Het gaat om zeven grote stadsprojecten die Rotterdam moeten vergroenen, en tegelijkertijd een hoofd kunnen bieden aan de klimaatuitdagingen waar de stad de komende jaren voor komt te staan. Zo moet de hittestress omlaag, moeten regenbuien beter opgevangen worden en wordt de stad steeds meer autoluw gemaakt.
Onder de plekken die worden gerenoveerd vallen bijvoorbeeld het Hofplein en de Westblaak. Die eerste wil de gemeente omtoveren van een verkeersplein tot een 'groen verblijfsgebied'. Op de Westblaak wordt het aantal rijbanen teruggebracht en komt meer ruimte voor bloemenperken en fietsers.
Een ander groot project waar de gemeente haar pijlen op richt is een groot park in de huidige Rijnhaven. Daarvoor moet de haven deels gedempt worden. Er komen ook zo'n 2.500 nieuwe woningen in het gebied.

79,9 miljoen euro

In het eerste kostenplaatje uit 2020 werd berekend dat de projecten 278,8 miljoen gingen kosten. De eigen investering van de gemeente was op dat moment 233,3 miljoen euro. De rest van het bedrag zou betaald worden door derde partijen en uit andere geldpotjes van de gemeente.
Inmiddels zijn de kosten voor de gemeente opgeklommen tot 313,2 miljoen. Die stijging heeft verschillende oorzaken. Zo zijn de prijzen van bouwmaterialen tijdens de coronacrisis geëxplodeerd. Die stijging alleen al kost de stad 10,7 miljoen euro extra voor de zeven grote projecten.
In de huidige optelsom wordt ook een andere berekeningsmethode gehanteerd. Daarbij worden de totale kosten van alle projecten doorgerekend tot het werk volledig is afgerond. Dat was voorheen niet het geval, waardoor het totaalbedrag nu 31,4 miljoen euro hoger uitvalt. Dat is vooral een 'technische wijziging', benadrukt de gemeente. "Deze kosten hadden we immers sowieso gemaakt."
Verder is er bij de berekening in 2020 'onvoldoende rekening gehouden met de plankosten voor de projecten', schrijft de gemeente. Doordat de ontwerpen van een aantal projecten inmiddels een stuk verder zijn uitgewerkt, brengt dat ook extra kosten met zich mee. Dat levert een tegenvaller van 27,8 miljoen euro op.
De laatste stijging komt doordat de gemeente niet zeker weet of ze de aangescherpte cofinancieringsdoelstelling (50,5 miljoen euro) gaat halen. Om te voorkomen dat projecten vertraging oplopen als dat het geval is, heeft de gemeente 10 miljoen euro beschikbaar gesteld om de klappen op te vangen.
Dat alles bij elkaar telt op tot 79,9 miljoen euro extra die de gemeente zal moeten investeren om de projecten mooi af te ronden.

Twee oplossingen

De gemeente geeft de raad twee mogelijke oplossingen voor dit financiële gat. Optie één: de Stadsprojecten gaan door zoals gepland. In dat geval zal de gemeente diep in de buidel moeten tasten.
Bij optie twee kiest de gemeente ervoor om bepaalde onderdelen te schrappen om de kosten binnen het oorspronkelijke bedrag van 278,8 miljoen te houden.
Die knoop gaan het huidige college en de raad niet zelf doorhakken. Doordat veel van de projecten nog lang niet van start gaan, wordt dat besluit pas door de volgende gemeenteraad (na de verkiezingen) genomen.