COOLSINGEL

Coolsingel nog stééds niet af: het wachten is op Indiase keien

Eindelijk is-ie af (maar eigenlijk ook weer niet): de Coolsingel. Wat een feestelijke onthulling had moeten zijn, is een logistiek debacle geworden. De speciale keien, die helemaal uit India moeten komen, laten flink lang op zich wachten. "Het zou me niet verbazen als onze Coolsingelsteentjes gewoon ergens op een Indiase kade klaarstaan", zegt omgevingsmanager Frans de Ruever gekscherend.
Een deel van de Coolsingel kleurt zacht geel, terwijl de rest nog steeds wat grauw is met grijze tegels. Al vanaf vorige week maandag wordt gewerkt aan het afmaken van de Coolsingel, maar in tegenstelling tot de verwachtingen gaat het daadwerkelijke afronden waarschijnlijk pas einde van het jaar zijn. "De keitjes moeten uit India komen en ze komen maar niet binnen", vertelt een gefrustreerde De Ruever.

Eerst lading binnen

De Coolsingel, waar al járen aan wordt gewerkt, moest alleen nog bestraat worden en dan was het klusje geklaard. Eind 2020 bleek dat juist dat bestraten vertraging opliep, omdat de bestelde keien niet konden worden geleverd door de coronacijfers. In plaats van de Indiase keien zijn tijdelijk betonnen tegels gebruikt. Tot vorige week, want toen kwam eindelijk de eerste lading keien binnen.
"De wereldwijde logistieke problemen met containervervoer speelden ons parten", legt De Ruever uit. "Het had allang klaar kunnen zijn", gebaart hij naar de Coolsingel achter hem. "Dat de stenen niet loskwamen uit India, dat heeft ons genekt. Daardoor konden we de werkzaamheden niet afmaken. Die leveringsproblemen zijn inmiddels een wereldwijd ding", weet hij.
Keien Coolsingel eindelijk geleverd
Keien Coolsingel eindelijk geleverd © Rijnmond
Hij schudt zijn hoofd. "Onze Coolsingelsteentjes staan waarschijnlijk gewoon klaar op een kade in India, maar de containers zijn op plekken waar ze niet nodig zijn", vermoedt hij. Gelukkig is in ieder geval die eerste lading al binnen, waardoor de hoek van de Coolsingel met de Aert van Nesstraat herstraat kan worden. "De tijdelijke tegels halen we eruit en vervangen we door de gele kandla grès-keien. De grijze tegels worden niet weggegooid hoor", verzekert De Ruever, "absoluut niet! Ze gaan naar andere projecten in de stad, waar ze hergebruikt worden."

Matcht bij omgeving

Waarom dan per se die Indiase keien? "Dat is de keuze van de ontwerper geweest, die vond het mooi. Het is een gele, kleurige steen die goed past bij de gebouwen. Het heeft ook een mooi effect in patronen." Hij wijst naar panden naar hem. "Dat geelachtige pand van de Bijenkorf of het zandkleurige stadhuis, daar passen de Indiase keien heel mooi bij!"
Niet alleen de logistiek werkt tegen. Op de vroege maandag staat De Ruever er namelijk alleen, want de twee stratenmakers die zouden werken hebben of corona of zitten in quarantaine. "Toch hopen we dat het aan het eind van het jaar wel af is. De containers moeten binnenkomen, dan kunnen wij het werk afmaken." Dat is overigens ook niet niks: er moet nog 2.500 meter aan keien geleverd worden. In Rotterdam wachten ze met smart.
Keien Coolsingel eindelijk geleverd
Keien Coolsingel eindelijk geleverd © Rijnmond