nieuws

Rijschoolhouder: kwaliteit veel examenkandidaten onder de maat

De kwaliteit van een aantal rij-instructeurs is zo slecht dat dat ongelukken veroorzaakt op de wegen. Dat zegt rijschoolhouder Arnold de Jong in Heerjansdam.
Hij reageert op een rapport met aanbevelingen om misstanden in de rijschoolbranche tegen te gaan. De drie branche-organisaties stelden dat rapport onlangs op verzoek van de vaste Kamercommissie op.
De Jong merkt het om zich heen dat er heel wat mis is: "Ik zie dat leerlingen met 12 lessen opgaan voor het rij-examen. Die beheersen net een beetje het voertuig. Zo iemand zakt. Dan krijgen ze nog een paar uurtjes les. Dan zakken ze weer. Dat gaat zo door tot een keer of vier. Dan hebben ze in totaal hooguit 16, 17 lessen gehad. In het systeem ontstaat dan een beeld dat zo iemand het onderhand wel zou moeten kunnen. Dan wordt het op zenuwen gegooid en slaagt zo'n leerling."

Moordende concurrentie


Volgens het rapport van de Bovag, FAM en VRB is de concurrentie onder rijschoolhouders moordend, omdat veel mensen een rijschool beginnen. Ze trekken leerlingen met onwaarschijnlijk lage tarieven, maar de kwaliteit van hun opleiding is ook laag.
Dat leidt volgens het rapport tot wantoestanden: leerlingen worden soms aan het lijntje gehouden met veel slechte lessen. Examinatoren worden onder druk gezet om een leerling te laten slagen. Er zijn volgens de branche-organisaties ook frauderende rijscholen die het CBR-systeem misbruiken om meer klanten te lokken.

Betaling


Arnold de Jong kent daarvan een voorbeeld. "Op internet circuleerden filmpjes van routes die examinatoren reden. Leerlingen kregen dan de opdracht om die filmpjes goed te bestuderen als voorbereiding op hun examen."
Ook bij de betaling van de rijlessen gaan dingen mis. Er zijn instructeurs die zich in natura laten betalen. Arnold de Jong kent een voorbeeld van een moeder die de rij-opleiding van haar zoon bij elkaar heeft verdient met seksuele diensten aan de instructeur.

Strengere eisen


Bovag, FAM en VRB pleiten dat de lat hoger wordt gelegd voor mensen die een rijschool willen beginnen. Minimaal moet iemand VMBO hebben en een rijbewijs B om te worden toegelaten tot de opleiding tot rij-instructeur. Maar via een geschiktheidstest kan daar een ontheffing voor worden aangevraagd. Ook spreken sommige leerling-instructeurs nauwelijks Nederlands. Dat zou moeten veranderen.
Kandidaat-rij-instructeurs moeten volgens de branche-organisaties ook een Verklaring Omtrent Gedrag moeten kunnen overleggen voordat ze aan de de opleiding mogen beginnen. Volgens de Jong is dat geen overbodige luxe. "Als ouder stuur je je 16 of 17-jarige dochter mee met een rij-instructeur. Dan verwacht je toch niet dat die zijn hand op haar knie legt. Maar dat gebeurt. Als dat op een middelbare school gebeurt zouden ouders dat niet pikken."
De Jong zou het liefst zien dat iedereen die auto wil rijden verplicht twee jaar een rij-opleiding moet volgen. "Ik denk dat je in een klap van de meeste ongelukken af bent. Dat betekent minder schade, minder files, minder inzet van de hulpdiensten en minder ziekenhuis-behandelingen meer. Weet je hoeveel je daarmee bespaart?"