nieuws

'Doortrekken MerwedeLingelijn nu niet haalbaar'

MerwedeLingelijn
MerwedeLingelijn
Het doortrekken van de MerwedeLingelijn van Dordrecht naar Rotterdam is niet haalbaar. Vorig jaar besloot de provincie het plan te onderzoeken, omdat de NS minder intercity's wil laten stoppen in Dordrecht.
De lijn tussen Geldermalsen en Dordrecht loopt nu vooral op enkel spoor. Als de treinen ook tussen Dordrecht en Rotterdam gaan rijden, krijgen ze te maken met een veel complexer hoofdrailnet. Daardoor komt de punctualiteit op de MerwedeLingelijn in gevaar, zegt de provincie.

Vertragingen

Op het spoor richting Rotterdam is de kans op vertragingen een stuk groter. Die leiden volgens de provincie vervolgens tot nog grotere opstoppingen op de lijn spoor tussen Dordrecht en Geldermalsen. Dat komt omdat treinen op het enkele spoor op elkaar moeten wachten.

Langere treinen

Een ander probleem is dat de treinen op de MerwedeLingelijn een stuk langer moeten worden. Er reizen veel meer mensen tussen Dordrecht en Rotterdam dan tussen Dordrecht en Geldermalsen.

Concessie

De MerwedeLingelijn is sinds 2007 in handen van Arriva. In 2018 vervalt de concessie van de vervoerder. De vergunning om te rijden op het traject komt dan mogelijk in handen van een ander openbaar vervoersbedrijf.
Een woordvoerder van de provincie benadrukt dat het standpunt over de verlenging van de MerwedeLingelijn niet in beton is gegoten. Als gemeenten in bijvoorbeeld de Drechtsteden aandringen op het doortrekken van het traject, dan wil de provincie er best nog eens naar kijken.
Ook kan er na 2018 een nieuwe situatie ontstaan, zegt de woordvoerder, als de nieuwe vervoerder nieuwe voorstellen doet voor de MerwedeLingelijn.