nieuws

Afplakken reclame in Dordrecht afgelast

De manifestatie AdBlock, waarbij reclameuitingen aan de Visstraat en het Bagijnhof in Dordrecht zouden worden afgeplakt, gaat niet door. Te weinig winkeliers wilden eraan meewerken.
AdBlock is onderdeel van het evenement Beeldenstroom Woordenstroom, dat de beeldenstorm van 450 jaar geleden herdenkt. Kunstenaar Robis Koopmans wilde gevelreclames afplakken om te laten zien dat de commercie het beeldenlandschap in Dordrecht anno nu bepaalt.
Omdat te weinig winkeliers mee willen werken aan de actie, wordt die nu afgeblazen, tot spijt van Robis Koopmans.
"Ik ben in januari langs de winkeliers gegaan en vele van hen waren enthousiast. Maar een ondernemer is een tegenactie begonnen en nu haken er zoveel af, dat ik het project niet meer door wil laten gaan."
Slordig
Die ondernemer is Remco Valkman. Zijn zaak viel niet binnen het af te plakken gebied, maar hij zag weinig heil in het project. Gevels zouden beschadigd kunnen worden en veel winkeliers waren niet op de hoogte. "De helft van de winkeliers wist nergens van", zegt hij.
"Bovendien was de galerie op het Bagijnhof die als eerste aan de beurt was, heel slordig afgeplakt. Dat is bepaald geen reclame voor je zaak."
Koopmans wilde het publiek juist prikkelen om winkels binnen te gaan. "Ik ben ervan overtuigd dat het project juist veel publiek naar de binnenstad had getrokken. Ontzettend jammer dat het er niet komt."
Een woordvoerder van de gemeente laat weten dat het vooral is misgegaan in de communicatie.
"Te veel winkeliers wisten niet goed wat het project inhoudt. Bovendien heeft hij de bezwaren die Remco Valkman uitte te laat weerlegd. Jammer dat het project is afgelast. Maar het heeft de discussie over de rol van reclame in ieder geval wel op gang gebracht."