nieuws

Zwart-gele activisten in de bres voor de bij

Met een grote opblaasbij en vrijwilligers in bijenpakjes heeft Greenpeace zondag actiegevoerd bij een filiaal van Lidl in Rotterdam-Zuid. Volgens de milieuorganisatie doet de Duitse supermarktketen niets om ''desastreus gifgebruik'' door haar leveranciers tegen te gaan, met alle gevolgen van dien voor bijen, hommels en andere dieren.
Greenpeace pleit voor geheel gifvrije groenten en fruit. Als tussenstap heeft de milieuorganisatie onlangs een akkoord gesloten met Albert Heijn en Jumbo over het aanzienlijk verminderen van het gebruik van pesticiden. De milieuorganisatie hoopt ook Lidl zo ver te krijgen.
De als bij verklede activisten informeerden klanten van het filiaal aan de Vuurplaat over gifgebruik en bijensterfte en plakten stickers op groenten- en fruitverpakkingen. Daarmee willen ze ''het consumentenbewustzijn vergroten opdat ook Lidl opkomt voor de bij''.
Bijensterfte heeft volgens deskundigen diverse oorzaken. Naast bestrijdingsmiddelen hebben de insecten onder meer last van parasieten en afname van de biodiversiteit.