nieuws

'Rotterdamse haven exporteert giftige olie naar Afrika'

© Pixabay Elvin
Europese bedrijven exporteren vanuit de havens van Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen giftige olie naar Afrika. Van alle giftige brandstoffen die bedrijven exporteren, komt 50 procent uit deze havens. Dat blijkt uit het onderzoek Dirty Diesel van een Zwitserse organisatie.
In veel Afrikaanse landen zijn nauwelijks milieuwetten voor brandstoffen. Benzine en diesel voor Afrika wordt daarom door bedrijven aangelengd met giftige stoffen, zoals zwavel en benzeen.
Luchtkwaliteit
De diesel die daar aan de pomp wordt verkocht, bevat in sommige landen wel duizend keer meer zwavel dan in Europa. Dit is erg slecht voor de lucht en het milieu.
De luchtkwaliteit in bijvoorbeeld de Nigeriaanse hoofdstad Lagos en het Senegalese Dakar is daardoor een stuk slechter dan in 's werelds 'smoghoofdstad' Peking in China.

Schone ruwe olie

Ironisch genoeg krijgen de landen waar de ruwe olie 'het schoonste' is, de slechtste brandstof terug. West-Afrika heeft bijvoorbeeld veel ruwe olie die volgens de Europese richtlijnen vrij schoon is.
Maar omdat er weinig raffinaderijen zijn, moet de relatief schone olie in Europa bewerkt worden. Van daaruit gaat de brandstof weer terug naar het land van herkomst. Het is dan veel smeriger, omdat het met de giftige stoffen is aangelengd. Op die manier wordt veel geld verdiend.
Harde cijfers
De Zwitserse non-gouvernementele organisatie Public Eye is de eerste organisatie die harde cijfers heeft over de handel in die brandstoffen.
Het Havenbedrijf Rotterdam heeft in een reactie laten weten dat het in Nederland niet strafbaar is om giftige stoffen toe te voegen aan brandstoffen. Zolang ze niet binnen Europa worden verstookt is het legaal en mag het worden verkocht aan het buitenland.
Raad
De ChristenUnie-SGP in de Rotterdamse gemeenteraad heeft inmiddels schriftelijke vragen over de kwestie gesteld aan het stadsbestuur. Raadslid Setkin Sies wil dat snel een einde wordt gemaakt aan 'deze praktijken'.
''Het is werkelijk waar niet uit te leggen wanneer Rotterdam miljoenen investeert in haar eigen luchtkwaliteit en tegelijkertijd een oogje dicht zou knijpen bij de productie van zeer schadelijke brandstoffen voor de Afrikaanse markt'', vindt ChristenUnie-SGP.