nieuws

RET wil busvervoer houden

RET bus lijn 33 Rotterdam Airport Fotografie Roald Sekeris
RET bus lijn 33 Rotterdam Airport Fotografie Roald Sekeris
Het busvervoer in Rotterdam moet in handen blijven van de RET. Dat schrijft de vervoerder in een brief aan de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Op die manier kan onder meer de kwaliteit worden gegarandeerd, denkt de vervoerder in navolging van wethouder Langenberg.
De RET is al jaren verantwoordelijk voor het busvervoer in de stad, maar het contract loopt in 2019 af. Er bestaat een kans dat de bussen daarna van een andere vervoerder komen.
De Metropoolregio praat deze week over of het busvervoer opnieuw moet worden aanbesteed of dat er een inbesteding komt. Als het wordt aanbesteed, maken ook vervoerders als Connexxion en Arriva een kans. Bij een inbesteding, zoals het Rotterdams college ook voorstelt, is de RET de enige speler.
De inbesteding voor het railvervoer (metro en tram) is al afgesproken. Die concessie gaat in december in en loopt tot 2026. Volgens de RET heeft het voordelen als de busconcessie gelijk zou lopen met het vervoer per spoor.
Volgens de RET kan de kwaliteit op die manier hoog worden gehouden. Daarnaast kan de vervoerder nu al investeren in nieuwe en duurzamere bussen. Bovendien blijft dan al het openbaar vervoer in het beheer van de RET.
Bussen, metro's en trams kunnen op die manier goed op elkaar worden afgestemd wat betreft dienstregeling en betaalmogelijkheden. Ook kunnen bijvoorbeeld bussen sneller worden ingezet als metro's niet rijden.