nieuws

'Forse opknapbeurt Moerdijkbrug is noodzakelijk'

De geplaagde Moerdijkbrug over het Hollands Diep moet ingrijpend worden opgeknapt. De brug moet daarvoor eigenlijk twee keer tien dagen worden gesloten, betoogt hoogleraar en ProRail-adviseur Rolf Dollevoet. Het alternatief is dat de brug blijft kampen met storingen.
Treinreizigers zijn regelmatig de dupe van problemen met de brug, waar dagelijks tienduizenden reizigers overheen rijden. Zo lag het treinverkeer het op traject vorige week
.
Ook in september 2015 en april dit jaar waren spoedreparaties nodig aan de brug. In april lag het treinverkeer zelfs drie opeenvolgende dagen stil vanwege haarscheurtjes in de rails.
Belangrijke ader
Dergelijke problemen kunnen leiden tot flinke overlast. ''De Moerdijkbrug is een belangrijke ader'', waarschuwt Dollevoet. ''Zeker nu, omdat de Betuweroute ook onder handen wordt genomen.''
De brug zelf is volgens de spoorexpert niet de bron van de problemen. ''Het is vooral de constructie waarop de trein rijdt'', stelt hij.
Levensduur
De constructie is in 2003 vernieuwd, maar bleek minder houdbaar dan gedacht.''De geschatte levensduur was toen ongeveer twintig tot dertig jaar'', zegt Dollevoet. ''En dat is het dus niet geworden.''
Dollevoet pleit voor meer aandacht voor onderhoud. ''We hebben een aantal verstoringen gehad die we niet zagen aankomen'', stelt hij. ''We waren niet op tijd.''
Sluiten
Op langere termijn zou de constructie rond de sporen 'geheel vernieuwd' moeten worden. Daarvoor zou de brug geruime tijd gesloten moeten worden.
''Er zijn altijd duizend redenen om dat niet te doen'', vindt hij. ''Maar je kunt ook gewoon beginnen. En dat beginnen is toch vaak wel een stap.''
Dollevoet erkent dat het tijdelijk sluiten van de brug hinder kan veroorzaken, maar vindt dat een geplande sluiting te verkiezen is boven een reeks onverwachtse storingen.
Geld
De problemen rond de brug laten volgens de expert zien dat zowel meer geld nodig is als een een mentaliteitsverandering bij spoorbeheerder ProRail.
ProRail zou zich nu te veel richten op het blijven oplappen van bestaande infrastructuur, ook als de reiziger eigenlijk meer zou profiteren van ingrijpende vernieuwing.