NIEUWS

Dit drietal was met pensioen maar keerde terug voor de klas: 'Je doet weer mee, het is inspirerend'

Schoolbesturen zitten nog elke dag met de handen in het haar om de roosters rond te krijgen. Er komt geen einde aan het tekort aan leerkrachten in het basisonderwijs. Hoe fijn is het dan als je een beroep kunt doen op ervaren leerkrachten die toch thuiszitten? Pensionado’s met een lesbevoegdheid krijgen regelmatig de vraag of ze weer les willen geven. En het goede nieuws is: Steeds meer gepensioneerden pakken die kans.
Anneke van der Zwaan (73), Bob van der Lugt (68) en Marianne Kok (72) staan minimaal twee volle dagen in de week voor de klas. Het drietal is ‘superblij’ dat ze weer met kinderen mogen werken. Anneke voelt totaal niet dat haar leeftijd haar in de weg staat. “Ik voel me energiek. Ik vertel de kinderen dat ik behalve juf ook oma ben. En als ze vragen waarom mijn haren wit zijn, leg ik uit dat je dat krijgt als je ouder wordt.” Anneke staat twee dagen in de week voor de groepen 1 en 2 van de Gouden Griffel in Feijenoord en de Barkentijn in de Beverwaard. Daarnaast wordt ze op beide scholen regelmatig gevraagd om een extra dag in te vallen als er roostergaten zijn.
Ze krijgt er energie van, zegt ze en ze vindt het fijn dat ze de kinderen kan helpen in hun ontwikkeling. “Vooral in deze wijken is dat belangrijk. Je zit met veel verschillende culturen, als ze beginnen in groep 1, spreken ze vaak nog weinig Nederlands. Het is prachtig om ze te zien groeien.”
De tekst gaat verder onder de reportage:
Pensionado Bob van der Lugt (68) is superblij dat hij weer mag lesgeven
Ook Bob van der Lugt (68) is geen type voor achter de geraniums. Tijdens zijn werkzame leven was hij hoofd van de theaterafdeling van de culturele instelling SKVR in Rotterdam. “Toen ik daar stopte, ben ik nog een paar jaar cultuurscout geweest, maar ik miste het werken met kinderen.” Bob heeft een onderwijsbevoegdheid en twijfelde geen moment toen de directeur van de Valentijnschool hem vroeg om het team te komen versterken.

Je gunt dit elk kind

De Valentijnschool in Rotterdam-Bospolder is een school waar veel aandacht is voor talentontwikkeling, legt directeur Jos de Leeuw uit. “We geven onder andere drama en dans. We hebben Bob aangesteld om dramales te geven en dat is een feest. Je wordt blij van zijn energie, niet alleen de leerlingen, ook de andere leerkrachten.”
Bob geeft twee dagen in de week samen met een dansdocente drama- en danslessen aan kleuters en de kinderen in de onderbouw. Hij vindt het fantastisch. “Het is niet alleen heel fijn om met de kinderen te werken….je hoort er ook zo bij. Je doet nog mee. Het is heel erg inspirerend.”
De Valentijnschool spant de kroon als het gaat om gepensioneerden voor de klas. Maar liefst drie pensionado’s maken deel uit van het lerarenteam. Directeur Jos de Leeuw ziet vooral voordelen. “Hoewel, een van de drie heeft net een operatie ondergaan en die is iets langer uit de roulatie dan een jongere leerkracht, maar dat is ook het enige. Verder gun je elk kind om les te krijgen van deze enthousiaste leraren.”

Kan niet zonder

Marianne Kok (72) werkt als remedial teacher op de Valentijnschool. “Ik heb veertig jaar fulltime in het onderwijs gewerkt en ik kan eigenlijk niet zonder”, zegt ze. Toch was ze, toen ze op 64 vervroegd met pensioen ging, niet van plan om te blijven werken. “Ik wilde gaan reizen met mijn toenmalige partner, maar de relatie ging uit en die plannen vielen weg. Ik ben toen nog even vrijwilligerswerk gaan doen op een school. Zo is het balletje gaan rollen."
Een telefoontje van het katholieke schoolbestuur (RVKO) waar ze altijd had gewerkt, bracht uitkomst. “Ik ben gaan invallen op verschillende scholen en ik werk nu op de Valentijn. Ik werd steeds teruggevraagd, ik ben blijkbaar populair”, zegt ze lachend. Marianne is drie dagen in de week te vinden in de bibliotheek van de Valentijnschool. Daar helpt ze kinderen uit groepen 1 en 2 met lezen, schrijven en rekenen. Daarnaast is ze remedial teacher voor kinderen uit groep drie die moeite hebben met lezen.

Win-win-win

Juf Anneke van der Zwaan noemt het een win-win-winsituatie. " Het is winst voor de school, winst voor de kinderen en winst voor mijzelf." De inzet van gepensioneerde leerkrachten biedt dus mogelijk uitkomst voor de toekomst. Toch zijn de schoolbesturen niet breed actief aan het werven. Hoofd HR Jakolien Kraeima van RVKO (bestuur voor katholiek onderwijs in Rotterdam e.o). " We doen dit wel op maat vanuit schoolleiders. Als een schoolleider weet dat iemand met pensioen is of gaat en nog graag zou willen en kunnen werken, dan wordt die persoon getipt en door ons benaderd." Bij de RVKO zijn momenteel tussen de veertig en vijftig pensionado's aan het werk.
Bij BOOR (het grootste bestuur voor openbaar onderwijs in Rotterdam) worden gepensioneerden niet actief benaderd. "Maar", zegt Dorieke Hammink namens het schoolbestuur: “Wij zijn in deze tijd van het lerarentekort natuurlijk wel heel blij als ervaren mensen tijd willen besteden in het onderwijs. Gepensioneerde leerkrachten zijn dan ook van harte welkom om te solliciteren op vacatures bij BOOR."
Uit cijfers van de landelijke onderwijsonderzoeker DUO blijkt dat het aantal gepensioneerde leerkrachten in een krappe tien jaar tijd is gestegen van een kleine tweehonderd in 2011 naar ruim tweeduizend in 2020.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of filmpje via WhatsApp ons of Mail: nieuws@rijnmond.nl