nieuws

'Onderwijsstad' Rotterdam legt de lat hoog

Archieffoto
Archieffoto
Vloggers, een theatervoorstelling over Rotterdamse scholen en vooral: veel leerlingen aan het woord. Rotterdam mag zich vanaf zaterdag officieel de Onderwijsstad van Nederland noemen en betrokken partijen halen alles uit de kast om daar een succes van te maken.
Het ontbreekt de organisatoren bepaald niet aan ambitie: Rotterdam moet het komende jaar een 'levend laboratorium' worden waar allerlei partijen de koppen bij elkaar steken om het onderwijs beter te maken. Ook het bedrijfsleven mag aanschuiven.
Voordat de experts gaan praten over onderwijs, zijn eerst de leerlingen aan de beurt. Basisschoolleerlingen, middelbare scholieren en zelfs peuters komen maandag aan het woord in jongerencentrum Hal4.
YouTuber
De bekende YouTuber Gio, wiens filmpjes vele duizenden keren worden bekeken, is gestrikt om voor die gelegenheid een video te maken over zijn eigen belevenissen in het onderwijs. De bijeenkomst is vooral bedoeld om leraren en schoolbesturen te inspireren.
Ook de ouders van scholieren worden niet vergeten: zij kunnen zich woensdag op een heuse 'onderwijsparade' onder meer laten uitleggen hoe ze hun kind 'op een speelse manier' kunnen aanmoedigen bijvoorbeeld hun huiswerk te doen of meer te lezen voor school.

Experts

De academici zijn op 12 oktober aan zet. Dan verzamelen experts op het gebied van allochtone ouderbetrokkenheid in het Groothandelsgebouw. Door te zorgen dat ouders zich met het schoolwerk van kinderen bemoeien, moeten zij meer kansen krijgen in het onderwijs.
Veel evenementen vallen samen met de Nationale Onderwijsweek. Daarom worden ook onderwijzers volop in het zonnetje gezet. Zo zijn onderwijsmedewerkers op acht oktober uitgenodigd voor een feestje van Meetup010, waar 'onderwijsspeeddates' op de agenda staan.
Dordrecht
Het is geen toeval dat Rotterdam de titel van Onderwijsstad overneemt van Dordrecht. De stichting Nationale OnderwijsWeek, die de titel toekent, toonde zich eerder "onder de indruk van de wijze waarop de leraar in Rotterdam centraal staat".
De gemeente, scholen en docenten zouden in de stad al goed samenwerken. Tegelijkertijd krijgen scholen en docenten veel vrijheid. De onderwijsresultaten in de stad zouden daardoor nu al een 'stijgende lijn' vertonen.