nieuws

'Hef zonder middenstuk goed voor scheepsbouwers'

Hang het beweegbare middenstuk van De Hef niet terug. Die oproep doet de lokale partij Stem van Krimpen. Raadslid Bert Luijendijk van de partij in Krimpen aan den IJssel verwacht dat het weglaten van het beweegbare brugdeel gunstige gevolgen heeft voor scheepsbouwers.
Het terughangen van het middenstuk is al met enkele maanden uitgesteld, zodat Oceanco in Alblasserdam een zeiljacht met masten van 60 meter hoog kan afbouwen. Zo'n hoog schip zou normaal gesproken niet onder de brug door kunnen varen en andere routes richting zee zijn er niet voor hoge schepen.
De werkzaamheden liepen toch al wat uit, laat de gemeente Rotterdam weten. Het brugdeelwordt volgens de huidige planning in januari teruggeplaatst.
Het uitstel smaakt naar meer, meent Luijendijk. Hij vindt dat het beweegbare brugdeel geen functie heeft terwijl wel de doorvaart van dit soort hoge schepen wordt belemmerd.

Monument

De voormalige spoorbrug in Rotterdam is een Rijksmonument. Maar het definitief verwijderen van het val, zoals het middenstuk wordt genoemd, zou daar volgens Luijendijk "nauwelijks afbreuk doen''.
Ooit was het plan om het hele bouwwerk over de Koningshaven te slopen. Wat hem betreft is de herinnering aan het vroegere spoor door de stad compleet genoeg met het behoud van de twee torens en de boogbruggen.
Stem van Krimpen pleit voor een onderzoek naar de economische effecten van het definitief weglaten van het brugdeel voor scheepsbouwers als Oceanco en IHC.

Onderhoud

Momenteel ligt het val aan wal voor groot onderhoud. Het lostakelen was een logistieke megaoperatie.
Uiteindelijk is het aan het gemeentebestuur van Rotterdam wat er met de brug gebeurt. De gemeente heeft 7,8 miljoen euro uitgetrokken voor restauratie van het val.
Een woordvoerder van de gemeente Rotterdam noemt het ''redelijk ondenkbaar'' dat het val weg zal blijven. De Hef is een monument en het opknappen heeft daar te veel geld voor gekost, zegt hij. Maar het is aan de politiek om erover te beslissen.

Scheepsbouwers: geen noodzaak

De scheepsbouwers IHC en Oceanco zeggen desgevraagd dat er wat hun betreft geen noodzaak is voor het weglaten van het val. Op zich vormt het brugdeel in uitzonderlijke gevallen wel een beperking, aldus een woordvoerder Oceanco, maar normaal gesproken bouwt het bedrijf geen schepen die zo hoog zijn.