nieuws

Omzetgroei Heineken slaat nog niet dood

Glazen bier (archieffoto - Dennis Kranenburg)
Glazen bier (archieffoto - Dennis Kranenburg)
Bierbrouwer Heineken heeft in het afgelopen kwartaal op
eigen kracht weer meer bier weten te verkopen dan in dezelfde periode een jaar eerder. Vooral duurdere biertjes gingen er beter in bij consumenten.
Met een autonome volumegroei van 2 procent presteerde het bedrijf beter dan de 1,4 procent waar analisten rekening mee hielden. Vooral in West-Europa, Amerika en Azië werd meer bier aan de man gebracht. In Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa waren de resultaten minder dan een jaar eerder.
Eerder gaf Heineken aan dat marges in de tweede jaarhelft zouden krimpen en dat de autonome omzetgroei mogelijk op nul zou uitkomen. Heineken wees destijds op de sterke resultaten een jaar eerder, die mogelijk niet te
evenaren zouden zijn.
Het totale biervolume groeide met 5,4 procent tot 54 miljoen hectoliter. Tot en met het derde kwartaal vloeide er 151 miljoen hectoliter uit de ketels van de brouwer. De groei in het premium segment viel 3,5 procent hoger uit.
Topman Jean-François van Boxmeer noemde de resultaten van Heineken ,,robuust'', afgezet tegen een sterke tweede jaarhelft van 2015. Aandeelhouders van Heineken stemmen in april volgend jaar overigens over
een nieuwe termijn voor de bestuursvoorzitter.
Over de eerste negen maanden van het jaar zetten Heineken een winst van 1,2 miljard euro in de boeken. Een jaar eerder kwam de winst over de eerste drie kwartalen uit op krap 1,8 miljoen euro, inclusief de opbrengst van 379 miljoen euro uit de verkoop van het Mexicaanse verpakkingsbedrijf Empaque.
Wisselkoerseffecten zullen volgens Heineken dit jaar een negatieve impact hebben van 215 miljoen euro op het bedrijfsresultaat (beia). De nettowinst zal daardoor met 115 miljoen euro worden gedrukt.