nieuws

Ahold Delhaize begint met groei

Albert_Heijn
Albert_Heijn
Het nieuwe supermarktbedrijf Ahold Delhaize heeft vorig
kwartaal de omzet zien groeien. Vooral in Nederland werden de verkopen verder opgevoerd, blijkt uit de eerste gezamenlijke kwartaalcijfers van het Nederlands-Belgische fusiebedrijf.
Ahold Delhaize meldde donderdag een omzetgroei van 2,6 procent in het derde kwartaal, tot 14,5 miljard euro. De cijfers van vorig jaar zijn daarbij aangepast om de gevolgen van de in juli afgeronde fusie te kunnen aangeven. Het concern zag de voor eenmalige posten aangepaste operationele winst met 4 procent toenemen tot 513 miljoen euro. Ahold Delhaize boekte een nettowinst van 236 miljoen euro.
De verkopen in Nederland namen met ruim 4 procent toe, dankzij sterke groei bij Albert Heijn en online. Delhaize en Ahold wisten hun opbrengsten in de Verenigde Staten met respectievelijk 0,6 en 2 procent op te voeren.
Delhaize haalde in België een plus van bijna 2 procent.
In de VS, de grootste markt van het concern, houdt Ahold Delhaize last van dalende prijzen. Daar komt in de laatste maanden van dit jaar geen verandering meer in, voorspelde het bedrijf. De deflatie in de VS komt zowel door de ontwikkeling van grondstofprijzen als door de scherpe concurrentie. Ahold en Delhaize zijn actief in staten aan de oostkust van de VS en moeten daar opboksen tegen prijsvechters als Wal-Mart.
Ahold Delhaize verwacht zijn onderliggende operationele winstmarge voor het hele jaar op het peil van de afgelopen maanden te kunnen houden. De operationele marge stabiliseerde vorig kwartaal op 3,5 procent.
Topman Dick Boer sprak van aanzienlijke vooruitgang in de eerste maanden van het nieuwe bedrijf. Op 7 december presenteert hij meer gedetailleerde plannen naar aanleiding van de integratie van Ahold en Delhaize. Daarbij worden mogelijk ook nieuwe doelen voor de schuldenlast geformuleerd.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of filmpje via WhatsApp ons of Mail: nieuws@rijnmond.nl