nieuws

Miljarden extra nodig voor snelwegen en spoorlijnen

Tot 2030 is er zeker 8 miljard euro te weinig voor bouw en onderhoud van snelwegen en spoorlijnen. Dat meldt het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB).
In een rapport van het EIB staat dat het tekort is ontstaan doordat het Rijk de afgelopen jaren door de economische crisis heeft moeten bezuinigen. Nu de economie weer aantrekt, wordt het op de snelwegen en spoorlijnen weer drukker. Dat resulteert in files en volle treinen.
De weguitbreidingen waaraan nu wordt gewerkt, zullen pas over vier jaar extra capaciteit opleveren. Daardoor zullen de files verder toenemen. Ook op het spoor is sprake van stevige groei en zullen de knelpunten toenemen.
Voor de snelwegen is 3 miljard meer nodig dan nu begroot, voor het spoor is dat 5 miljard, zo heeft het EIB becijferd voor de periode 2015-2030.
Blankenburgtunnel en ParkShuttle
In het rapport wordt onder andere onze regio genoemd. Zo gaat het over de Blankenburgtunnel die de A20 bij Vlaardingen en Maassluis moet gaan verbinden met de A15 in de Europoort.
Ook gaat het EIB in op de kansen van gecomputeriseerd vervoer, zoals de ParkShuttle van Connexxion tussen metrostation Kralingse Zoom en bedrijvenpark Rivium in Capelle aan den IJssel.
Het is de bedoeling dat deze automatische buslijn in 2018 wordt doorgetrokken naar de Nieuwe Maas, zodat reizigers kunnen overstappen op de Waterbus.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of filmpje via WhatsApp ons of Mail: nieuws@rijnmond.nl