UITDAGING

Thomas fietst van Rotterdam naar Sjanghai om geld in te zamelen voor dorpje in Zuid-Afrika

Thomas Grolleman gaat op de fiets naar China
Thomas Grolleman gaat op de fiets naar China © Rijnmond
Thomas Grolleman stapte maandag op de fiets voor een wel heel lange tocht. Hij is van plan in een half jaar tienduizend kilometer af te leggen en te eindigen in Sjanghai. Niet alleen voor het avontuur, hij wil voor elke gefietste kilometer een euro inzamelen voor de township Darling in Zuid-Afrika. Van het geld moet een gebouw voor jongeren komen waarin ze muziek kunnen maken en kunnen dansen.
De vader van Grolleman was al betrokken bij een kunstproject in het dorp Darling (tienduizend inwoners) in de West-Kaap van Zuid-Afrika. Daar wil Grolleman nu ook een bijdrage aan leveren. De bedoeling is dat van het ingezamelde geld ook muziekinstrumenten gekocht worden en een studio gebouwd wordt.
Grolleman kwam op het idee om zover te gaan fietsen na een eerdere fietstocht naar Rome. "Dat smaakte naar meer. Ik wilde langer en verder fietsen." Via Rusland zal hij niet gaan, maar dat was toch al niet het idee. "Ik ga via de zijderoute: langs de Donau, via Turkije, naar Iran, Turkmenistan en Kirgistan."

Lockdown in China

Of Grolleman China uiteindelijk inkomt, is nog even de vraag. Vanwege de nieuwe uitbraak van het coronavirus is het land op verschillende locaties in lockdown. "Als we er niet in mogen, gaan we gewoon eerder terug."
Grolleman gaat niet alleen. Hij gaat met een vriend die hij pas heel kort kent. "Ik had een advertentie gezet op een website voor fietsers met de vraag om er iemand was die mee wilde fietsen. Daar reageerde Maarten van Kempen op. We gingen uit eten en het klikte. Ik dacht: laten we dit gewoon doen."
Tijdens de trip reist Grolleman met een paar fietstassen waarin alles zit: een tent, een slaapzak, een pak daglenzen voor 6 maanden, drie onderbroeken, een lange broek, een korte broek, en een wit overhemd. "Voor als we een keer uitgenodigd worden om te gaan eten." Dan hoeft hij tenminste niet in zijn fietskloffie aan te komen.

Onverharde wegen op hoogte in Iran

De eerste weken moet hij per dag de meeste kilometers maken. Dat zal in Europa zijn. De wegen zijn daar beter om over te fietsen dan in Iran bijvoorbeeld, verwacht hij. "Daar zijn onverharde wegen op hoogte."
Dus 150 kilometer per dag zit er daar niet in. Ook lassen ze rustdagen in zoals in Istanbul. "Daar blijven we een weekje."