nieuws

'Creative Factory maakte Afrikaanderwijk niet leefbaarder'

Achterstandswijken profiteren lang niet altijd van de komst van trendy ondernemingen, zoals game-ontwikkelaars of brouwers van hippe bieren. Zij hebben simpelweg te weinig binding met de omwonenden, blijkt uit onderzoek in de Maashaven.
Socioloog Jeannette Nijkamp deed onder meer onderzoek bij de Creative Factory: een verzamelgebouw voor creatieve ondernemers. De komst van het pand in 2008 heeft volgens de onderzoeker nauwelijks een positieve invloed gehad op de wijk.
''Er is vrijwel geen invloed geweest op de wijkbewoners'', concludeert Nijkamp. Ook heeft de komst van de creatieve ondernemers niet gezorgd voor een positieve atmosfeer in de Afrikaanderwijk.
Geen klanten
Een van de problemen is dat omwonenden niet over de vloer komen bij de bedrijfjes, die zich bijvoorbeeld bezighouden met werkzaamheden in de media of mode-industrie. ''Allemaal mensen die geen klanten in de omliggende wijken hebben.''
Ook verhuisden medewerkers en de bedrijven zelf doorgaans niet naar de wijk, hoewel daar wel woningen beschikbaar waren. De meeste omwonenden bleken ondertussen geen idee te hebben welke ondernemingen in de Creative Factory waren gevestigd.

Werkgelegenheid

De komst van de creatieve bedrijfjes leidde ook niet tot meer werkgelegenheid. Zo hadden de bedrijfjes vaak geen grote vraag naar werknemers.
Het is overigens niet duidelijk of de komst van creatieve ondernemers nergens een positieve invloed heeft gehad op de omgeving. De Creative Factory stond volgens de socioloog al op achterstand door een ongunstige ligging.
Nijkamp: ''Ik denk het altijd moeilijk zal blijven om hier veel interactie met de wijk te genereren.''

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of filmpje via WhatsApp ons of Mail: nieuws@rijnmond.nl