BENELUXTUNNEL

Vrachtwagenchauffeurs bang voor files en ongelukken door maandenlang werk aan Beneluxtunnel

De route voor de wijziging Beneluxtunnel B-tunnel
De route voor de wijziging Beneluxtunnel B-tunnel © Rijnmond
Vrachtwagens mogen vanaf komend weekend tot januari 2023 niet meer door de linkerbuis van de Beneluxtunnel richting het zuiden. Dat betekent dat ze allemaal door de rechtertunnelbuis richting de A15 moeten rijden. Veel voertuigen moeten dan voor en na de tunnel van rijstrook veranderen. De geschiedenis leert dat die bewegingen zorgen voor vertraging, files en soms ongelukken.
"Dit worden weer files", waarschuwt vrachtwagenchauffeur Ron, die dagelijks door de tunnel rijdt. "Je moet opschuiven en maar proberen om, soms met een trailer erachter, tussen die andere auto's te komen. Dat lukt haast niet. Wij rijden vaak langzamer dan de personenauto's. Ik ben echt bang voor ongelukken."

Hoe zit het precies?

Stel, je wilt door de Beneluxtunnel en komt via de A20 vanuit Rotterdam-Noord of via de A4 uit de Ketheltunnel gereden. Via de A4 ben je automatisch goed voorgesorteerd voor de linkertunnelbuis (buis B). Daar mag je als vrachtwagenchauffeur straks niet meer doorheen, dus moet je enkele rijstroken naar rechts opschuiven voor de rechterbuis (buis A). Wanneer je vervolgens ná de tunnel richting Ridderkerk wilt, moet je opnieuw enkele rijstroken opschuiven, maar nu naar links.
Tot eind 2018 mocht vrachtverkeer ook alleen maar door de rechtertunnelbuis. Dat leverde sinds de opening van de Ketheltunnel in 2015 steeds vaker problemen op. De hoeveelheid verkeer was zo toegenomen dat het invoegen en opschuiven naar andere rijstroken, situaties opleverde die veel mensen wel herkennen van de rondweg bij Parijs tijdens de zomervakantie: langzaam rijdend en stilstaand verkeer.
In deze video uit 2017 leggen we je met behulp van een animatie uit hoe het zit:
Vrachtverkeer alleen door de rechterbuis zorgt voor veel gewissel
Na een proef werd enkele jaren geleden besloten dat chauffeurs ook door de linkerbuis mochten. Sindsdien gaat het beter met de doorstroming. Al blijft het voor geregelde gebruikers van de tunnel bijzonder om te zien hoe menig chauffeur capriolen uithaalt om - gestuurd door het navigatiesysteem - op het laatste moment voor de tunnel nog van rijstrook te wisselen, de andere tunnelbuis in. Dat opschuiven gebeurt niet altijd zonder gevaar.

Verlaagd plafond

Toch worden de vrachtwagens de komende periode tijdelijk noodgedwongen opnieuw door rechterbuis gestuurd. Dat heeft te maken met onderhoudswerkzaamheden. De brandwerende bescherming van de dwarsbuizen aan het begin van de tunnel moet worden vervangen. Dat begint komend weekeinde met een volledige afsluiting van linkerbuis.
Die dwarsbuizen hangen over de weg. Om de brandwerende bescherming te vervangen, wordt om de buizen een verlaagd plafond gemaakt. "Dat betekent een groter risico dat een vrachtwagen er tegenaan rijdt. Om dat te voorkomen en te zorgen dat mensen veilig kunnen werken, is besloten om vrachtwagens naar de andere tunnelbuis te verwijzen", zegt Rijkswaterstaat.
De Beneluxtunnel werd in 1967 geopend met alleen tunnelbuis A en B. Omdat het steeds drukker werd, kwamen daar in 2002 drie tunnelbuizen bij: C (voor langzaam verkeer), D en E. Door tunnelbuizen A en B rijd je nu van noord naar zuid. Via D en E rijd je van zuid naar noord. Sinds 2015 is het nog drukker met de opening van de Ketheltunnel, ten noorden van de Beneluxtunnel.

Elke minuut file kost geld

Transport en Logistiek Nederland (TLN) denkt dat de gevolgen van de werkzaamheden beperkt zijn. "Elke minuut die je in de file staat kost geld", zegt een woordvoerder.
Jan Verlaan, directeur van transportbedrijf JGT uit Hoogvliet, snapt dat onderhoud noodzakelijk is. "Het is vervelend en het zal voor de chauffeurs een uitdaging worden. Het is belangrijk om straks bedacht te zijn op de nieuwe verkeerssituatie. Elke vertraging betekent immers economische schade."