FINALE

Succes Feyenoord inspireert ondernemers: koop nu de finaleroos of Faaaijnoooort-brood

John Scheurkogel met de finalerozen
John Scheurkogel met de finalerozen © Ronald van Oudheusden
De finale van Feyenoord in de Conference League komt steeds dichterbij en dat merk je ook in de winkels. Tal van ondernemers komen met producten om het publiek in de aanloop naar 25 mei in een Feyenoordstemming te brengen. Maar die ondernemers moeten wel rekening houden met bepaalde regelgeving.
In een koelcel in Barendrecht liggen honderden 'finalerozen'. Nee, zo groeien ze niet op een veld in de Bollenstreek, zegt John Scheurkogel van het Rozenpakhuys. "Ze zijn gewaxt", legt hij uit. "Ze worden eerst wit gespoten. Daarna rood eromheen en dan een randje zwart."
Het idee voor de roos is niet nieuw. Na het laatste landskampioenschap van Feyenoord, vijf jaar geleden, was er al de 'kampioensroos'. Die heb ik toen op een avondje zelf ontwikkeld. Een tekening gemaakt, een rozenkweker in de arm genomen en daarna verder ontwikkeld.
Het was toen een groot succes, met 12 duizend verkochte exemplaren. "Zo'n succes zal het dit jaar wel niet worden", gaat Scheurkogel verder. "Maar inmiddels zijn wel de eerste emmers met finalerozen verkocht."
De rozen zijn niet heel goedkoop, want ze kosten drie euro per stuk. Scheurkogel: "Maar dat is een goede prijs, want er gaat veel tijd en werk in de roos zitten. Ze blijven door de behandeling ook enorm lang goed, soms weken of maanden. En als je ze goed behandelt, kan je ze zelfs jaren bewaren. Ik ken mensen die de kampioensroos van 2017 nog steeds hebben staan."

Merknaam

De producten mogen niet de naam van Feyenoord dragen. "Het is een beschermde naam", legt Scheurkogel uit. "Ik mag het zo niet verkopen. Mogelijk gaan we met Feyenoord nog een keer in gesprek, want het zou wel heel gaaf zijn om deze rozen ook in de fanshop te verkopen."
Na een beetje aandringen geeft Scheurkogel toe dat de eerste gesprekken met Feyenoord wel in de maak zijn. "Zodra ik die licentie heb, dan ben ik de enige die aan en via de club speciale Feyenoordrozen kan verkopen."

Faaaijnoooort-brood

Een stuk warmer is het in de bakkerij Das Brot in de Gouvernestraat. Ook daar proberen ze mee te liften op het Feyenoord-succes. De bakkers maken de komende dagen speciale stokbroden. "Het was ontstaan als grap binnen een vriendengroep", zegt bakker Bas Kornet. "We kwamen toen met de naam Faaaijnooort. Maar dat was wel een deel van de grap hoor. We hadden er nog niet eens rekening mee gehouden dat we de merknaam Feyenoord niet mochten gebruiken."
Het stokbrood
De tekst op de zijkant van het brood wordt aangebracht doordat een soort meel over een sjabloon wordt gestrooid. De letters blijven dan achter op het brood. "Het is niet voor het eerst dat we dat doen", gaat Kornet verder. "Met het Songfestival en het Filmfestival doen we dat soort dingen ook al. Het is leuk om te doen als er echt iets speelt in de stad."

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of filmpje via WhatsApp ons of Mail: nieuws@rijnmond.nl