FEYENOORD

Upgrade van Feyenoord City heet Feijenoord XL: groot stadspark en duizenden nieuwe woningen

Dit is hoe Feijenoord XL eruit moet gaan zien
Dit is hoe Feijenoord XL eruit moet gaan zien © KuiperCompagnons
Een groot stadspark bij De Kuip en duizenden nieuwe woningen erom heen. Rotterdam wil graag snel en veel bouwen nu de woningnood zo hoog is. Met Feyenoord City komen er al 3.700 nieuwe woningen bij. Maar er is nu ook Feijenoord XL. Dit zijn antwoorden op de belangrijkste vragen over Feijenoord XL.

Wat is Feijenoord XL?

Feyenoord XL is een plan om het gebied tegenover De Kuip te veranderen in een nieuwe woonwijk met een groot park, scholen en een nieuw treinstation. Nu ligt er onder andere een rangeerterrein voor goederentreinen. Aan het plan werkt een groot aantal bedrijven mee, waaronder ontwikkelaars, bouwers, corporaties, NS, ProRail, de RET, maar ook de gemeente Rotterdam en het Rijk. Feijenoord XL staat los van Feyenoord City en heeft dus ook niets te maken met wel of geen nieuw stadion voor Feyenoord.
Uitgangspunt is dat de sporen waar goederentreinen geparkeerd staan verdwijnen en naar een andere locatie gaan. De sporen die wel blijven liggen, krijgen een overkapping. Daar bovenop wordt een groot stadspark aangelegd. Aan de randen van het park is plek voor duizenden woningen. Het evenementenstation, waar nu alleen op wedstrijddagen treinen stoppen, verdwijnt. Daarvoor in de plaats komt een groot NS-station, waar ook intercity's en stoptreinen kunnen stoppen. Ook moet er een scholencomplex voor technische opleidingen komen.
De eventuele toekomst op Rotterdam-Zuid met Feijenoord XL
De eventuele toekomst op Rotterdam-Zuid met Feijenoord XL © KuiperCompagnons
Volgens Hamit Karakus van de Coalitie Feijenoord XL zijn er veel voordelen. Door het grote langgerekte park ontstaat een betere verbinding tussen Feyenoord City en de omringende wijken als Hillesluis en Feijenoord. Nu zijn deze wijken van elkaar gescheiden door een groot rangeerterrein. Met het park krijgt dit deel van Rotterdam-Zuid ook veel meer groen en is er meer openbaar vervoer dan nu aanwezig is. Door Feijenoord XL wordt ook werk gecreëerd voor de bewoners. De verwachting is dat er met de bouw en na realisatie ervan 3 duizend vaste banen ontstaan.
Minister Hugo de Jonge is enthousiast over het plan. "Feijenoord XL is werkelijk een fantastisch plan. Versnelling van de woningbouw door Feijenoord XL is hard nodig voor de ontwikkeling van dit deel van de stad. Het is ook belangrijk voor de regio. Hoe meer we in de stad nog kunnen bouwen, hoe meer we ook de natuur en het landschap om de steden kunnen sparen."

Wat voor soort huizen komen er?

Minister de Jonge vindt dat er vooral huizen voor de middeninkomens nodig zijn. "Ga betaalbaar bouwen. Wat heel belangrijk is voor de stad, is dat je wijken hebt die in balans zijn. Daarvoor is het nodig dat je, naast de sociale woningbouw die Rotterdam al veel heeft, ook in de middensector voldoende woningen toevoegt. Rotterdam wordt steeds duurder. Dat is een teken dat het goed gaat met de stad. Maar pas op dat je niet zo onbetaalbaar wordt als Amsterdam", waarschuwt de minister.
Ook de initiatiefnemers van Feijenoord XL willen veel huizen in het middensegment. De plannenmakers benadrukken dat ook de omliggende wijken hier flink mee geholpen zijn. Inwoners van omliggende wijken als Hillesluis kunnen dan naar die nieuwe woningen verhuizen. Hun oude woning kan dan snel duurzamer worden gemaakt.
Dit is hoe Feijenoord XL eruit moet gaan zien
Dit is hoe Feijenoord XL eruit moet gaan zien © KuiperCompagnons

Hoe realistisch is de versnelde bouw van duizenden woningen nu Nederland een stikstofcrisis heeft?

Door te veel stikstof in de lucht verzuurt de natuur. Stikstof komt onder andere door het verbranden van fossiele brandstoffen in het verkeer en de industrie. Ook door mest van landbouwbedrijven. Nu de stikstofuitstoot erg hoog is, heeft dat gevolgen voor het doorgaan van sommige bouwprojecten. Hoe zit dat bij de plannen van Feijenoord XL?
"Ik denk dat het heel realistisch is", zegt Hamit Karakus. "Het is echt mogelijk als we willen. De vraag is of we voor dit gebied met stikstof te maken hebben. Meestal zijn de stikstofproblemen gekoppeld aan de Natura 2000-gebieden. Dat zijn beschermde natuurgebieden. Er is nog verder onderzoek nodig om te kijken in hoeverre dit gebied last heeft met stikstof."
De grootste belemmering op dit moment is de treinrails die daar liggen. Onderzoek wijst uit dat het mogelijk is die weg te halen. Er is ook al gekeken naar mogelijke locaties waar de opstelsporen dan moeten komen. ProRail doet nu verder onderzoek en waarschijnlijk is er aan het eind van het jaar meer bekend. Hoeveel gaat het kosten? Het verplaatsen van een deel van het spoor ligt rond de 100 miljoen euro.
Een impressie van Feijenoord XL
Een impressie van Feijenoord XL © KuiperCompagnons
Om straks snel te kunnen starten is een garantie nodig van het Rijk dat zij het verplaatsen van het spoor gaat betalen. Het Rijk heeft 7,5 miljard euro beschikbaar om de woningbouw in het hele land te versnellen. Minister De Jonge zegt dat er nu nog geen duidelijkheid is wat Rotterdam zou kunnen krijgen voor Feijenoord XL.

Wanneer gaan de inwoners er iets van merken?

De plannenmakers willen zeker met de huidige woningnood snelheid maken. Hoe eerder het project kan starten hoe beter, is het credo.
Dit zegt Hamit Karakus erover: "Als die versnelling er komt, dan kunnen de sporen om goederentreinen te parkeren op zijn vroegst over twee of drie jaar verdwijnen. Daarna kan de woningbouw beginnen. De wens is om in 2026 de eerste paal te slaan." Omdat het zo'n ontzettend groot project is, duurt het zeker meer dan twintig jaar voordat het helemaal is afgerond.