LOKAAL

Schiedamse ondernemers ondervinden gevolgen van stijgende grondstofprijzen

Ondernemers Amy Klein, Liesbeth Verkade en Alwine van Winsen
Ondernemers Amy Klein, Liesbeth Verkade en Alwine van Winsen © SCHIE
De prijzen voor grondstoffen schieten omhoog en daar ondervinden ook Schiedamse ondernemers de gevolgen van. In verschillende bedrijfstakken binnen de lokale maakindustrie komen ondernemers daardoor in de problemen.
“Het is in het verleden altijd zo geweest dat er pieken en dalen zijn”, beschouwt melkveehouder Liesbeth Verkade optimistisch. Maar een verbouwing van haar verouderde woonhuis op haar boerenerf in het Midden-Delfland zit er voorlopig niet in, want ze moet bezuinigen.
De kosten voor het voer voor haar koeien, onder meer door het tekort aan graan, lopen steeds verder op. Ook betaalt ze meer voor brandstof om haar trekker over het land te laten rijden. “Dan beknibbel je maar een beetje op jezelf. Want je wil het beste voor de dieren”, aldus Verkade.

Distilleerder

Ook bij distilleerder Alwine van Winsen van Serious Bee Distillers zijn er problemen. Glas en karton, essentieel voor de verpakking van het product zelf, zijn duur of zelfs niet leverbaar. “We hebben inmiddels noodflessen. Niet heel erg, maar wel jammer, omdat je toch probeert een merk zorgvuldig in de markt te zetten.”
Ook bij de grondstoffen voor hun dranken zijn er problemen. “In elk product gebruiken we honing. Een deel maken we zelf, vooral voor de pure honing die we verkopen. We hebben bijenkasten door heel Zuid-Holland staan. Dus de hogere brandstofprijzen zijn fors voor een onderneming als de onze.” Een ander deel van de honing wordt ingekocht. “En Oekraïne is één van de hofleveranciers als het gaat om honing”, stelt Van Winsen.

Chocola

Bij chocolaterie De Bonte Koe is de situatie niet veel anders. “We zien de kosten met 30 procent oplopen”, zegt Amy Klein, mede-eigenaar. Ook hier zijn de verpakkingsmaterialen een groot probleem. “Maar ook grondstoffen voor de producten, zoals bijvoorbeeld aardbeien. Die prijzen schieten ook omhoog.”
De Bonte Koe kan niet anders dan de hoge kosten doorberekenen en dat heeft ook gevolgen voor de consument. “We hebben al wel wat prijzen moeten laten stijgen. Helaas”, aldus Klein, die ook een ander gevolg ziet. “We staan voor duurzaamheid. We hebben ook veel biologisch plastic waar zetmeel in zit. Als die prijzen omhoog gaan, kan het zijn dat je een minder duurzame keuze moet gaan maken. Dat hoeft nu nog niet, maar het kan wel zo zijn dat in de toekomst moet.”

Hoop

Van Winsen startte de distilleerderij ook uit liefde voor de bij. “Wetend dat wij die dranken produceren om ons bijenproject te kunnen betalen… Allebei wordt duurder. Dat is wel lastig. Het is echt hopen dat het goed gaat. Ondernemen is ook voor een groot gedeelte hopen”, ziet Van Winsen, die nog wel hoop houdt op een oplossing. Ook Klein is nog nuchter ondanks de problemen. “Als ondernemer pieker je. Dat hoort erbij. En je hebt altijd wel een dergelijke stress.”
Verkade bereidt zich mentaal al meer voor op een doemscenario. “En dat betekent bij ons dat we alle koeien weg moeten doen”, aldus de melkveehouder. “Ik maak me er best een beetje druk om. Heel af en toe zie je zo’n dier staan en dan denk je ‘meid, ik hoop dat je lang nog kan staan zo’. Als je alles moet verkopen betekent dat voor veel koeien ook de dood en dat vind ik wel heel sneu.”