POLITIEK

Bouwen voor middenklasse, nieuwe metrolijn en meer betaald parkeren: dit wil de nieuwe Rotterdamse coalitie

Het college van Rotterdam
Het college van Rotterdam © Rijnmond
Leefbaar Rotterdam, VVD, D66 en Denk presenteren vrijdag het nieuwe coalitieprogramma voor Rotterdam. De komende vier jaar wordt veel van het huidige beleid doorgezet, maar komen ook veel veranderingen. Rijnmond zette de belangrijkste zaken op een rij.
Veiligheid, bouwen en mobiliteit zijn belangrijke speerpunten voor de nieuwe coalitie. De vier partijen hebben geprobeerd allemaal de belofte aan de kiezers ingewilligd te krijgen. Wat opvalt aan de toon en de keuzes is dat ze ook goed naar elkaar hebben geluisterd.

Veiligheid

Veiligheid is een belangrijk thema. Wijken die nu nog slecht scoren volgens de veiligheidsindex (Carnisse, Hillesluis, Tussendijken, Tarwewijk en Lombardijen) moeten in de komende jaren sterk vooruitgaan.
Dat doet de gemeente onder meer door ook in de nachtelijke uren mensen in te zetten. Pleinstewards zullen op overlastgevende plekken aanwezig zijn om op te treden.
De boa's, de bijzondere opsporingsambtenaren, krijgen een belangrijkere rol in de aanpak. Die rol krijgen ze niet zomaar, daar staat ook een beter salaris tegenover. De boa's zullen ook meer te zien zijn op de metrostations en in de metro, die als het aan dit college ligt meer in de nachtelijke uren gaat rijden.
Ze zullen worden getraind om straatintimidatie te signaleren en in te grijpen. Boa's gaan ook undercover te werk. Samen met de nieuwe wetgeving straatintimidatie (2024) moet de aanpak tot een veiliger gevoel op straat leiden.
Handhaving in Rotterdam
Handhaving in Rotterdam © Rijnmond
Voor de aanpak van alle vormen van seksueel geweld wordt een stadsmarinier aangesteld. Ook komt er meer cameratoezicht. Die wordt uitgebreid naar onder meer de omgeving van religieuze locaties zoals kerken en moskeeën.
Jongeren bewust maken van het leven op straat hoort volgens dit college ook bij de aanpak. Door de stad komen twintig jongerenhubs om de jeugd weerbaarder te maken. Ook zijn het plekken waar jongeren hun talenten kunnen ontwikkelen én kunnen studeren.

Bouwen

Rotterdam wil jaarlijks 3500-4000 woningen bouwen. Daar zitten ook 400 studentenkamers bij. De nadruk ligt volgens de coalitie op ouderen, jongeren en stijgers op de sociale ladder.
Het nieuwe stadion zoals het gepland was
Het nieuwe stadion zoals het gepland was © OMA Architecten
De aandacht gaat vooral naar het middensegment dat rond de 40 procent krijgt toegewezen.
Opvallend is dat de opkoopbescherming niet over heel de stad wordt uitgebreid. Ook komt meer ruimte voor kamerverhuur. Nu is een vergunning nodig vanaf 3 kamers, dat wordt straks pas bij 4 kamers. Toch wil de coalitie de overlast terugdringen.
Feyenoord City gaat op de huidige manier verder. Als Feyenoord voor een nieuw stadion meer tijd nodig heeft, dan moet dat dan maar. Wel moeten andere plannen voor woningen snel doorgaan. Mocht de Kuip er niet komen, dan is dat ruimte voor meer huizen.

Verkeer

Automobilisten zullen het jammer vinden, maar op de Maastunnel-traverse blijft slechts één rijstrook beschikbaar. Die andere baan moet wel meer door andere soorten vervoer zoals taxi's en hulpdiensten worden gebruikt.
De Maastunneltraverse
De Maastunneltraverse © Rijnmond
Bepaalde wijken met nauwe straten (Oude en Nieuwe Westen, Middelland en het Oude Noorden) worden autoluwer gemaakt. Ook komen meer 30 km-zones. Verkeersaso's worden harder aangepakt en er komen meer fysieke maatregelen zoals drempels.
De nieuwe oeververbinding tussen Kralingen en Feijenoord moet een metroverbinding worden. De coalitie stuurt aan op een lijn tussen Zuidplein en Kralingse Zoom. De politiek in Den Haag heeft in de keuze nog wel een belangrijke stem. De wens is ook dat metro meer in de nacht gaat rijden en dus niet alleen voor mensen die in het weekeinde uitgaan.
Overal in de stad binnen, althans binnen de ring van de snelweg, komt betaald parkeren. Dus ook in gebieden waar dat nu niet zo is. Betalen moet tot 23:00 uur. Als compensatie moeten bewoners 20 procent minder betalen voor hun eerste vergunning.
Het vliegveld Rotterdam The Hague Airport blijft open. Wel pleit Rotterdam ervoor dat het nieuwe kabinetsbesluit over de luchtruimverdeling niet leidt tot meer geluidsoverlast voor omwonenden.

Opvang en meedoen

Rotterdam blijft helpen bij het opvangen van statushouders. Alleen moet dit volgens deze coalitie anders worden geregeld. Nu is het aantal statushouders afhankelijk van het aantal inwoners. Dat moet worden naar financiële draagkracht van een stad. Rotterdam, met ook veel armoede, zou dus minder statushouders moeten opvangen.
Statushouders hebben nu nog voorrang bij het zoeken naar een woning. Rotterdamse woningzoekenden moeten meer een gelijke kans krijgen vindt de coalitie.
Het aantal mensen in die opvang moet ook dalen. In de stad mogen nooit meer dan 500 mensen (statushouders + asielzoekers) in de opvang zitten. En als ze worden opgevangen, dan gebeurt dat niet in de wijken, maar bij voorkeur (zoals nu gebeurt) op cruiseschepen.
Als de mensen eenmaal in de stad wonen dan moeten statushouders via leerwerktrajecten zo snel mogelijk integreren.
Ook is deze coalitie duidelijk over de spreek- en schrijftaal vanuit communicatie. Nederlands en eventueel Engels zijn de voertalen. Alleen bij belangrijke maatschappelijke issues (zoals de coronapandemie) worden andere talen gebruikt om burgers aan te spreken.

Dance Parade

Er komt een onderzoek naar de terugkeer van de DanceParade. Dit evenement trok tussen 1997 en 2009 jaarlijks zo'n 400 duizend bezoekers, maar stopte nadat er steeds strengere veiligheidsmaatregelen werden geëist Na 2009 is vaker gesproken over een terugkeer, maar zover is het nog niet gekomen.
Lees meer in: