HOEK VAN HOLLAND

Grootste smokkelcontrole ooit in de haven van Hoek van Holland: 'Dit gaan we zeker vaker doen'

Een trailer gaat door de scanner in de haven van Hoek van Holland
Een trailer gaat door de scanner in de haven van Hoek van Holland © Rijnmond
Een immense scanner zoemt gestaag langs een trailer. Even verderop snuffelt 'tabakshond' Lara in een vrachtwagen naar illegale sigaretten. Haar collega-viervoeters zijn zo aan de beurt en elk hebben ze een speciale neus: drugs, mensen of explosieven. In de haven van Hoek van Holland komt dinsdag het vernieuwde Multidisciplinair Interventie Team (MIT) volle bak in actie.
"Dit is een spannende en bijzondere dag", zegt Tom Zuidam van het MIT. "We weten niet wát en hoeveel we gaan vinden voor het schip vanavond vertrekt. Wat we wel weten is dat we sowieso gaan leren, om de volgende keer nog efficiënter te werk te kunnen gaan."
Grootste smokkelcontrole in haven van Hoek van Holland ooit
Het schip waar Zuidam het over heeft, is een ferry van Stena Line naar Killingholme, in het noorden van Engeland. Wat deze dag zo bijzonder maakt is de grootte van de controles. Er is maar één manier om nóg grondiger te controleren en dat is iedere truck letterlijk helemaal leeghalen.
Het MIT bestaat al ruim twee jaar, maar gaat zich nu met zogenoemde 'MIT-labs Exit' richten op 'ondermijnende criminaliteit' zoals handel in verboden goederen en het illegale transport van mensen. De labs zijn bedoeld om snel en gezamenlijk een probleem te doorgronden. In het geval van het Exit-lab gaat het om het aan banden leggen illegale export.Binnenkort verandert ook de naam. Die wordt voortaan 'Nationale Samenwerking tegen Ondermijnende Criminaliteit'.
De kracht zit hem volgens Zuidam in de samenwerking van onder andere politie, douane, het Openbaar Ministerie, Marechaussee, Defensie, vervoerders zoals Stena Line, en de FIOD die belastingfraude wil opsporen. Het MIT krijgt anderhalf jaar om zich te bewijzen. Het wil zich vandaag in Hoek van Holland aan het begin van die periode alvast goed laten zien.
Tom Zuidam van het nieuw opgerichte Multidisciplinair Interventie Team
Tom Zuidam van het nieuw opgerichte Multidisciplinair Interventie Team © Rijnmond
"We kunnen vandaag van alles vinden en we gaan er ook echt alles aan doen", zegt Zuidam. Export van illegale goederen is een serieus probleem legt hij uit. Nederland is bijvoorbeeld een productieland als het gaat over drugs. "95 procent daarvan gaat de grens over voor de verkoop. Dat passeert dus onder andere hier. Dat willen we nog scherper gaan controleren."
Ralph Bosveld van Stena Line is blij met de controles op zijn haventerrein. Volgens hem vallen de vertragingen door de controles mee. "Het is ons aller belang dat dit gebeurt. Voor de veiligheid, maar ook om tijdsverlies te voorkomen als er zaken worden gevonden die niet aan boord mogen." Hij doelt dan onder andere op verstekelingen die worden aangetroffen aan boord of bij aankomst in het Verenigd Koninkrijk. "Ik geloof hierin. Deze samenwerking werkt. We zijn allen gebaat bij een veilige wereld."
'Tabakshond' Lara rust even uit van een van haar zoektochten naar illegale sigaretten
'Tabakshond' Lara rust even uit van een van haar zoektochten naar illegale sigaretten © Rijnmond
Tom Zuidam kijkt ondertussen tevreden naar Lara die rond een trailer snuffelt op zoek naar de geur van nicotine. In Engeland is de accijns op tabak zo hoog dat een illegale sigaret inmiddels heel veel goedkoper is. "Dit is de allerlaatste check voor vertrek. Normaal hebben we meer aandacht voor invoer, nu kijken we naar de export. Als Nederland zijn we een handelsland, dat gaat gepaard met invoer en uitvoer. Voor beide disciplines moeten we aandacht hebben. En een dag als vandaag, dat gaan we echt vaker doen."