LOKAAL

Kwetsbare inwoners Drechtsteden de dupe van personeelstekort sociale taxi's: 'Onmenselijk'

De Drechthopper
De Drechthopper © RTV Dordrecht
Ouderen en gehandicapten in de Drechtsteden die geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer ervaren steeds meer problemen met hun alternatieve vervoer. De Drecht- en Wijkhopper, de sociale taxi's in de Drechtsteden, kampen namelijk met personeelstekorten en dat heeft weerslag op de dienstverlening. “We maken ons zorgen over onze kwetsbare inwoners, omdat zij nu langer moeten wachten”, zegt de Dordtse wethouder Peter Heijkoop tegen RTV Dordrecht.
De Drecht- en Wijkhopper zijn bedoeld voor mensen die door een beperking geen gebruik kunnen maken van het reguliere ov. Dat kunnen ouderen, gehandicapten maar ook mensen met een psychisch probleem zijn. Met een wmo-indicatie kunnen zij een 'Drechthopperpas' aanvragen, die nodig is om ritten bij de sociale taxi te reserveren. Dat kan online en telefonisch.
Mevrouw Zwaan vertelt dat het tegenwoordig 'een drama' is bij de sociale taxi’s in de regio. “Vroeger was het een uitstekende organisatie, maar tegenwoordig gaat er veel mis”, zegt ze tegen RTV Dordrecht.
Zo stond ze laatst een hele poos in de kou te wachten tot de taxi eindelijk zou komen. Die kwam alleen nooit opdagen. “Ze waren mij gewoon vergeten en zeiden dat het kwam door de files op de weg."

45 minuten aan de lijn

Even snel een sociale taxi regelen via de telefoon is er ook niet altijd bij. Alhoewel: deze keer had ze na zes minuten iemand aan de lijn bij de Drechthopper. Dat is snel volgens mevrouw Zwaan, want ze heeft weleens 45 minuten aan de telefoon gehangen.
Nu is dat voor haar niet het grootste probleem, want ze heeft een abonnement om onbeperkt te bellen. Een vriendin van haar belt echter nog met een prepaid telefoon. “En dat kan hoog in de kosten lopen.”
Tijdens het gesprek meldde een telefoniste van Drechthopper dat er pas laat in de middag weer plek is. Begrijpelijk volgens mevrouw Zwaan, want het was prima weer dus veel mensen zijn erop uit getrokken. “En door het personeelstekort moet je ook wel ruim van te voren een afspraak maken.”

'Onmenselijk'

Wethouder Peter Heijkoop ziet dat bij alle bedrijven vacatures lastig in te vullen zijn. “Dat merken we ook bij onze eigen vervoersdienst. Er worden nu minder ritten op tijd uitgevoerd. Dat betekent heel praktisch dat heel kwetsbare mensen vaak langer moeten wachten en dat vinden wij heel onmenselijk.”
Verder meldt Heijkoop dat de gemeente doen wat ze kan. “Voor een groot deel ligt het ook buiten ons. De arbeidsmarkt is rampzalig en de cao zou echt een tikje beter mogen, zodat meer mensen zich geroepen voelen tot dit mooie vak van chauffeur.”

Opleiding

De gemeente leidt al wel mensen vanuit de bijstand op om op een Wijkhopper te gaan werken. Vanuit daar kunnen zij doorgroeien naar chauffeur van een Drechthopper of eventueel buschauffeur. “Maar we zien wel in dat het probleem zó groot is en het ziekteverzuim zó hoog ligt, dat we het nu even niet kunnen opvangen.”
Naast de negatieve reacties zijn er ook mensen positief over de services. Zo kan Gre Walraven, die rustig staat de wachten bij de halte van de Drechthopper, altijd naar de stad om koffie te drinken met haar vriendin.
“Ik vind het ideaal, ik bel een dag van tevoren en dan komen zij mij netjes ophalen. Dit geldt ook voor de terugreis. Ik geef van tevoren aan wanneer ik terug wil, dan staan ze netjes binnen de afgesproken tijd weer op mij te wachten. Het enige vervelende is dat er een halfuur speling is, waardoor je soms iets langer staat te wachten. Dat is momenteel niet erg, maar ‘s winters wel heel vervelend. Al is het ook wel weer begrijpelijk.”

Nieuw plan

Er wordt gewerkt aan een nieuw plan, waarin staat hoe mensen sneller van A naar B kunnen worden gebracht. Ook moeten de sociale taxi's meer mensen tegelijk oppikken met een tussenstop. “Dat zit nu wel in de projectfase en het is bijna uitgerold. Maar dat zal écht wel wat verlichting geven”, benadrukt Heijkoop.
"We moeten daarnaast hopen dat het ziekteverzuim omlaag gaat, we niet te maken krijgen met een coronagolf en dat we steeds meer mensen enthousiast weten te krijgen voor het vak van chauffeur."
Dit is een verhaal van onze mediapartner RTV Dordrecht.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of filmpje via WhatsApp ons of Mail: nieuws@rijnmond.nl