BINNENVAART

Stuurman over 'gekkenwerk' bij Willemsbrug: 'We hadden nog 20 à 25 centimeter over'

De Felicitas bij het passeren van de Willemsbrug
De Felicitas bij het passeren van de Willemsbrug © Ans de Klerk
Het leek gekkenwerk, maar in werkelijkheid was het een weloverwogen passage van de Willemsbrug. "Daarom duurde het ook zo lang", zegt Jovan de Jong, stuurman van de Felicitas. "We wisten wat we deden. Alleen moest het wel zorgvuldig gebeuren."
De Willemsbrug passeren is niet voor iedere kapitein een eitje. Dat bleek de afgelopen jaren wel, toen een paar keer containers van binnenvaartschepen in de Nieuwe Maas vielen.
Misschien is het wel daarom dat het filmpje van ondernemer Frank Roolaart, dat Rijnmond maandag op de website en social media plaatste, inmiddels bijna 50 duizend keer is bekeken. De reacties zijn verschillend. De één noemt het gekkenwerk, voor een ander is het een staaltje 'knappe stuurmanskunst'.

Afgaand water

Het binnenvaartschip, dat Hardinxveld als thuishaven heeft, was met lege containers onderweg van Amsterdam via Ridderkerk naar de Waalhaven. Het passeren van de Willemsbrug was op die route cruciaal. "We hebben aan boord meetapparatuur om dat te berekenen. Daaruit bleek dat we onder de brug door konden", zegt Jovan de Jong. "Maar we hebben het zelf ook nog wel tien keer nagerekend. Je wilt het zeker weten."
Hij is de stuurman van het schip. Zijn vader Klaas is de kapitein. De Jong kan haarfijn uitleggen welke voorzorgsmaatregelen ze hadden genomen. "We stonden in nauw contact met de mensen die verantwoordelijk zijn voor het bedienen van de bruggen. Op die manier weet je wat de doorvaarhoogte is. Die kan om de tien minuten veranderen. Het was afgaand water, wat wil zeggen dat het water in de rivier voortdurend zakt."

'We wilden onder het hoogste punt van de brug door'

De Felicitas had al eerder bij de Willemsbrug kunnen zijn, maar besloot vanwege het waterpeil nog even te wachten. Ook andere factoren speelden een rol. "We wilden wel precies op het hoogste punt, dus in het midden, onder de brug door. En je moet dan ook geen grote schepen tegenkomen, want golfslag kan alles veranderen. Daarvoor hadden we contact met de mensen van het havencoördinatiecentrum. De Willemsbrug valt onder de sector Maasbruggen. Dat is tussen de Van Brienenoordbrug tot het STC op de Lloydpier. Daar begint de sector Waalhaven."
Mochten de berekeningen en adviezen niet kloppen, dan heeft de kapitein nog altijd een extra wapen. De Felicitas kan ook nog ballast zetten. Dat betekent dat in de zijkanten van het schip compartimenten zitten, die met water kunnen worden gevuld. Door dat extra gewicht komt het schip nog dieper te liggen.
Met veel geduld en heel langzaam werd zo de 'hindernis' de Willemsbrug maandag rond 12:00 uur genomen. De matroos stond op de containers. Jovan de Jong zag vanaf het achterdek dat er nog licht tussen de brug en de containers zat. "Het was uiteindelijk zo'n 20 tot 25 centimeter."

'Dagelijkse kost in Duitsland'

De stuurman snapt wel waarom het kunststukje zoveel aandacht kreeg. "Het ging natuurlijk heel langzaam. Dat valt wel op. Wij weten dat dit op de Duitse kanalen dagelijkse kost is. Dan moet som een half schip worden afgebroken om een brug te passeren. Dat hoefden wij niet."
Vandaag vaart de Felicitas vanuit de Waalhaven naar de Europoort/Maasvlakte om de containers te lossen. Grote hindernissen zijn niet meer te verwachten.
De Felicitas in Rotterdam
De Felicitas in Rotterdam © Privé