WINDMOLENS

Doorgang Maasvlaktestrand tijdelijk afgesloten: 'Wil niet dat mensen met emmertje en schepje tussen hijskranen staan'

Ria en Frans moeten omkeren: de weg is afgesloten
Ria en Frans moeten omkeren: de weg is afgesloten © Rijnmond
Het leek Ria en Frans Reijnen een leuk dagje uit: samen op de fiets naar de kop van de Maasvlakte. Maar het avontuur strandt bij een verkeersbord midden op het fietspad van de Prinses Maximaweg. 'Verboden toegang voor brommers en fietsers' staat erop. En waar ze ook kijken staan dranghekken om een doorgang te voorkomen, zelfs over de hele lengte van de duinen tot zo ver het oog reikt.
Een vertwijfelde blik bij het stel uit Brabant. Wat nu? Verrek ja, ze hadden een paar honderd meter terug wel een bord gezien met uitleg over de aanleg van een windpark. Zou de weg daarvoor zijn afgesloten? Ze lopen een trappetje af naar de bushalte, waar aan de zijkant uitleg wordt gegeven over de aanleg van Windpark Maasvlakte 2.
"Om de veiligheid te waarborgen zijn de Prinses Maximaweg, het naastgelegen fietspad en het strand vanaf februari tot eind 2022 afgesloten," leest Frans hardop voor. Hij kijkt op zijn horloge, want er staat ook een dienstregeling voor een fietspendelbus bij.
Eens in het uur, soms eens in de twee uur, rijdt het busje met aanhangwagen tussen de zuidelijke en noordelijke wegafsluiting heen en weer. "Voor ons niet interessant," constateert het stel al snel. Ze zouden nog ruim een uur moeten wachten. Nee, dat is geen doen. De sportieve zestigers pakken hun fiets weer op en keren om, terug richting de camper.
(Tekst gaat verder onder de video)

Radeloze recreanten

Wie regelmatig op de Maasvlakte komt, ziet dit beeld vaker. Recreanten die radeloos om zich heen kijken. Groepjes fietsers die soms tegen beter weten over de autoweg rijden of teleurgesteld terugfietsen naar waar ze vandaan kwamen. Maasvlakte 2 is even geen ideale plek voor recreanten die willen uitwaaien of de zeeschepen van dichtbij willen bewonderen. Dat is duidelijk.
Alleen het badstrand naast de Slufter en het noordelijkste puntje bij snackbar en uitzichtpunt 'Balkon van Europa' zijn nog bereikbaar voor dagjesmensen. De bijna tien kilometer lange weg ertussen is alleen voor bestemmingsverkeer bereikbaar. Het is er een komen en gaan van busjes met werknemers en vrachtwagens die onderdelen aanleveren voor het windpark.
(Tekst gaat verder onder de foto)
Edwin van der Meer, veiligheidskundige Eneco
Edwin van der Meer, veiligheidskundige Eneco © Rijnmond
Eneco bouwt hier een windpark met 22 windturbines: tien in de duinen en twaalf op het strand. Samen leveren ze vanaf volgend jaar ruim 400 GWh aan groene stroom voor alle kantoren, wegen en vaarwegen van Rijkswaterstaat. "Kijk, de eerste vier turbines staan nu overeind", zegt veiligheidskundige Edwin van der Meer. Hij leidt ons in zijn auto via een tijdelijke oprit naar het afgesloten gebied.
In de verte zien we een bouwkraan naast de witte hoge palen staan. Van een afstand lijkt het klein, maar wie de feiten kent weet beter. De windmolens zijn 110 meter hoog en de rotatiebladen zijn elk 80 meter breed. "Niet de allergrootste, maar nog steeds gigantische exemplaren", weet Van der Meer.

Eenzame bouwvakker

Dichterbij zijn graafmachines in het zand bezig, naast de funderingen die nog geen windmolen hebben. Een vrachtwagen komt een rotatieblad brengen terwijl een eenzame bouwvakker de betonnen stelplaten zandvrij probeert te vegen, misschien wel tegen beter weten in.
Van der Meer wijst naar de losliggende bedrading, houdt ons bij een put tegen en weigert te dicht bij installaties te gaan staan. Alles met het oog op de veiligheid. "Aanvankelijk wilde Rijkswaterstaat het strand open houden voor recreatieverkeer. Wij hebben dat kunnen tegengehouden. Je wilt niet dat mensen met een emmertje en schepje tussen de hijskranen van 1700 ton komen staan. Het moet wel beheersbaar blijven."
(Tekst gaat verder onder de foto)
Vier van de 22 windturbines zijn al geplaatst
Vier van de 22 windturbines zijn al geplaatst © Rijnmond
We eindigen de rit bij de fundering voor de eerste windturbine aan de dijkkant. Hier bevindt zich ook de tweede bushalte van de pendeldienst. Een wit personenbusje met aanhanger staat al te wachten op de werknemers van de havenbedrijven. Alleen Ben der Giessen, voorman bij ECT Euromax, zet zijn racefiets in het rek op de aanhanger.
Hij houdt zijn fietshelm in de bus op als we samen het ritje richting het badstrand maken. "Ik vond het eerst niet leuk dat de weg was afgesloten, maar het is een prima oplossing. Ook andere collega's maken hier gebruik van. Ik rij het liefst meteen door naar huis in Brielle. Het is nu gewoon even niet anders."
(Tekst gaat verder onder de foto)
Ben van der Giessen, fietsende voorman ECT
Ben van der Giessen, fietsende voorman ECT © Rijnmond
Karin de Backer erkent dat de afsluiting nog voor verwarring zorgt. Toch heeft de omgevingsmanager samen met alle partners en bedrijven geprobeerd om zoveel mogelijk met alle wensen rekening te houden en iedereen zo goed mogelijk te informeren.
"De pendeldienst was vooral voor de werknemers bestemd, niet per se voor de recreanten. We hebben aangegeven dat het fietspad is afgesloten en hebben alle fietsersbonden geïnformeerd over de tijdelijke afsluiting. Dat leek voldoende. Maar mocht desondanks een recreant hier door willen, dan kan hij gewoon de pendeldienst bellen."
Karin de Backer, omgevingsmanager Eneco
Karin de Backer, omgevingsmanager Eneco © Rijnmond