INTERVIEW

John Buijsman over optreden in zijn eigen achtertuin, de hoed van de 010sherriff en de carrière van hond Kees

Helmert Woudenberg en John Buijsman bij het huisje van John op Recreatieoord Hoek van Holland, decor van de voorstelling De Recreanten.
Helmert Woudenberg en John Buijsman bij het huisje van John op Recreatieoord Hoek van Holland, decor van de voorstelling De Recreanten. © Beer Buijsman
Dit weekend is het zover. De Rotterdamse acteur John Buijsman begint samen met Helmert Woudenberg aan een reeks opvoeringen van het stuk De Recreanten, een verhaal over twee mannen op een vakantiepark in Hoek van Holland dat met opheffing wordt bedreigd.
"We spelen het ook op de plek die de inspiratie was: recreatieoord Hoek van Holland. In de achtertuin van mijn huisje", vertelt Buijsman. "Als ik nu ’s morgens wakker word, loop ik m’n tuin in en dan staat daar de tribune. Dus ik slaap in het decor. Dat heb ik vroeger wel vaker gedaan toen we helemaal geen geld hadden en op tournee waren. Maar het is raar. En heel bijzonder."
Recreatieoord Hoek van Holland.
Recreatieoord Hoek van Holland. © Screenshot tv

De Recreanten komt voort uit je eigen ervaringen op Recreatieoord Hoek van Holland, een soort vakantiedorpje waar afgelopen jaren veel om te doen is geweest. Sinds wanneer heb jij daar een huisje?

Sinds het begin van de coronacrisis, begin 2020. Ik had geen werk meer, ik had niks te doen, alles stopte, en we wonen in een flat in Rotterdam. Van de verkoop van ons huis had ik nog wel een buffer. Daar hebben we heel voordelig een huisje in Hoek van Holland van gekocht en dat heb ik opgeknapt. Ik ben lekker gaan timmeren, samen met m’n zoon. Ik kon hier ademhalen. Mensen praatten hier in de coronaperiode met elkaar over de heg heen. Het was hier heel erg prettig. Totdat de winterstop kwam - want het gaat hier ieder jaar dicht begin november - en er een paar dagen later een brief op de mat viel van de gemeente Rotterdam dat ze het park weg gingen doen. Toen voelde ik me vrij machteloos.

De timing was ook pikant, net een paar dagen na het ingaan van de winterstop.

Ja, dat was het. Mensen konden niet samenkomen. En er zitten hier 1100 gezinnen. Sommigen zitten hier al hier al drie, vier generaties. Het was behoorlijk paniek.

Jij hebt je in je rol van 010sherriff - in een soort cowboy-outfit compleet met cowboyhoed - ingezet voor behoud van het park. Heb je je ook actief bemoeid met het overleg en de strijd achter de schermen?

Nee. De 010sherriff is ingezet voor de media. Daarvoor was 'ie wel handig. Hij werd opgepikt door meerdere programma’s. Zat ik opeens overal met dat rare pak en die rare hoed. Dan was het weer Kassa, dan de Vijf Uur Show, waar een presentator aan me vroeg: waarom heb je in Godsnaam die hoed op? Ik zeg: ja, als ik die hoed niet op had gehad had ik hier waarschijnlijk niet gezeten. Het werkt als een tierelier.
De 010sherriff spreekt het volk toe via de media.
De 010sherriff spreekt het volk toe via de media. © Screenshot tv-programma Kassa

Waar komt die 010sherriff vandaan?

Ik had dat personage ooit bedacht, mogelijk voor iets op Rijnmond, en mijn zoon Beer had daar goede foto’s van gemaakt. Ik dacht: die 010sherriff is wel een goeie vorm om aandacht te vragen voor mijn eigen irritaties in de stad. Zoals over mensen die zo uit een autoraam troep op straat gooien. Dat zijn ideale dingen voor een nieuwe sheriff. Om de nieuwe verloedering een beetje tegen te gaan. ‘There’s a new sheriff in town’. En toen kwam die kwestie met het recreatieoord voorbij en ben ik als de sheriff naar een actievergadering gegaan.

Uiteindelijk heeft de gemeente de verkoopplannen ingetrokken voor Hoek van Holland. De bewoners van het recreatieoord krijgen het terrein in erfpacht, en er komt zelfbestuur. Heb je het gevoel dat je met je creatie van 010sherriff daar invloed op hebt gehad?

Ja, zeker weten. Er zijn mensen die er honderd keer meer aan hebben gedaan dan ik. Er is een groep mensen die al anderhalf jaar geloof ik twee keer in de week zit te vergaderen. Dat zijn mensen die er behoorlijk aan trekken. Dat heb ik niet gedaan. Maar ze kunnen me altijd bellen. Ik maak ook nog steeds filmpjes voor andere vakantiekampen. En de sheriff heeft in de coronatijd ook wel voor ziekenhuizen gestaan om personeel te ondersteunen. Ik heb ook veel vragen gekregen van bejaardenhuizen. Ik maak natuurlijk indruk met die hoed, en met dat oude overhemd waar ik zelf allemaal badges op heb genaaid, en een ster. Dan komt er wel iemand binnen. Ha ha!

En welk gevoel overheerst nu, nu het recreatieoord ‘gered’ is? Triomf of toch frustratie over de hele gang van zaken?

Volgens mij is die frustratie er niet meer. Uiteindelijk is de gemeenteraad toch unaniem achter ons gaan staan. Bij mij is er in elk geval geen frustratie.
John Buijsman in zijn rol van 010sherriff.
John Buijsman in zijn rol van 010sherriff. © Beer Buijsman

Je speelt in je eigen achtertuin. Voor hoeveel man?

Nou, we hebben drie inklapbare tribunes gehuurd in ’s-Gravenzande. Die zijn heel klein. Maar je zet ze in twee minuten op. En we hebben nog wat stoeltjes. Ik denk dat we een mannetje of vijftig kwijt kunnen per keer. En dat dan drie lange weekenden achter elkaar.

Je hebt de tekst van De Recreanten niet zelf geschreven, toch?

Nee, Helmert en ik hebben scènes geïmproviseerd, twee weken lang. Die zijn uitgeschreven, en daar hebben Tjeerd Bischoff en Helmert een verhaal van gemaakt.

Je hebt hiervoor een hele reeks solovoorstellingen gemaakt. Het idee kwam steeds van jou, maar je liet ook die programma’s steeds door iemand anders schrijven. Waarom?

Omdat ik zelf niet zo goed schrijf als anderen. Mijn eerste solo, Dodo, heb ik wél zelf geschreven. De tweede schreef Jules Deelder. Ik zat met hem op het terras van het Westerpaviljoen en zei tegen hem: waarom schrijf jij niet een keer iets? Iets van zeven dagen later kreeg ik een script van hem over Chet Baker van zestig pagina’s. Dat was briljant. Dat werd de voorstelling Angel Eyes. Daarna heb ik er nog zestien gemaakt maar die heb ik niet meer zelf geschreven.

Je kiest voor waar je zelf het beste in bent.

Ja, natuurlijk. En er zijn heel goede schrijvers. Zoals Peer Wittenbols met wie ik veel heb gewerkt. Dat is ideaal. Dan komt er ook een andere laag bij. Daar ben ik altijd heel erg blij mee.
Stoelendans op Recreatieoord Hoek van Holland.
Stoelendans op Recreatieoord Hoek van Holland. © North Sea Round Town

Ik las ook dat je zaterdag 16 juli ceremoniemeester bent bij een wereldrecordpoging stoelendansen.

Ja, dat is hier op het kamp. Ik weet niet of het een dingetje is voor de sheriff, maar het is hier op het veld en ik hoef pas drie uur later te spelen. Ik zie ernaar uit.

Ze willen 1001 mensen hebben toch?

Ja, voor een nieuw wereldrecord.
De drie spelers in de voorstelling De Recreanten. Helmert, John en Kees.
De drie spelers in de voorstelling De Recreanten. Helmert, John en Kees. © Beer Buijsman

In De Recreanten zit veel tekst. Je bent inmiddels 69. Kost het je meer moeite dan vroeger om zoveel tekst uit je hoofd te leren?

Dat gaat heel moeizaam. Maar dat is altijd zo geweest. Soms leen ik wat ritalin van m’n zoon. Dan kan ik me beter concentreren.

Jullie hebben allebei ADHD?

Ja, ik denk wel dat ik het ook heb. Ik ben nooit gediagnostiseerd, mijn zoon wel, en die ritalin werkt bij mij ook, dus het zal wel.

Op wat voor manier leer je die teksten uit je hoofd?

Aan weerskanten van de kamer zet ik een script op een muziekstandaard, en dan maar heen en weer lopen. Vroeger toen ik nog rookte met een sigaret, tegenwoordig zonder. En m’n huiskamer is een stuk kleiner nu, dus ik ben heel snel aan de andere kant.

Bij die solovoorstellingen had je alleen je eigen tekst. Nu ben je steeds in gesprek met Helmert.

Ja, solo is makkelijker. Ik moet die tekst van Helmert ook kennen. En in deze voorstelling loop ik vaak naar binnen en naar buiten, en dan hoor ik niet zo goed of Helmert er al klaar voor is dat ik naar buiten kom. Dus dan moet ik goed opletten. Maar daar komen we wel doorheen.

Anders los je het toch binnen je rol op?

Ja, dat denk ik ook. Daar had ik het met Helmert ook over. Mensen zien het toch voor de eerste keer. En die kunnen scènes behoorlijk grappig vinden waarvan jij denkt: O God, dit gaat helemaal mis.

Ik denk: zelfs als je dood neervalt in je achtertuin denken mensen in eerste instantie dat het erbij hoort.

Ja, alleen weten zij dan als eersten dat de voorstelling de volgende avond niet doorgaat.
John Buijsman in zijn rol van de 010sherriff. "Ze mogen me altijd bellen."
John Buijsman in zijn rol van de 010sherriff. "Ze mogen me altijd bellen." © Beer Buijsman

Je hebt op je 69e nog steeds de drang om theater te maken, om te spelen?

Ja, dat is een beetje mijn leven.

Je wilt hierna ook weer iets nieuws?

Ja, en meestal komen de ideeën vanzelf als ik met een voorstelling klaar ben. Ik ga ook nog toeren met die voorstelling over Fortuyn. Die spelen we nog iets van dertig keer. En misschien wordt de musical De Marathon opnieuw opgevoerd.

Je kunt je nog niet voorstellen dat je jezelf met pensioen stuurt en dat je echt heel lange periodes in je huisje in Hoek van Holland gaat zitten?

Nee, daar heb ik nog nooit aan gedacht. Sowieso aan pensioen niet. Dat héb ik ook niet als zzp’er.

Je hebt wel aow inmiddels, toch?

Ja, 631 euro in de maand. Daar viel ik op terug in de coronaperiode. Daar kon ik de huur niet eens van betalen.

In deze voorstelling heeft je hond Kees ook een rol. Net als in je vorige voorstelling, Cosmic Cowboy. Wat zijn de verdere toneelambities van Kees?

Ik denk dat Kees solo gaat. En dat ik ‘r dan rijd.
Hond Kees in de wereld van het theater..
Hond Kees in de wereld van het theater.. © Beer Buijsman

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of filmpje via WhatsApp ons of Mail: nieuws@rijnmond.nl