METRO

Opnieuw tegenslag metro naar strand Hoek van Holland: oplevering waarschijnlijk pas in oktober

Een vol strand in Hoek van Holland
Een vol strand in Hoek van Holland © Siënna Letterie
De metro zal deze zomer toch nog niet rijden naar de halte Hoek van Holland Strand. Dat meldt de Rotterdamse verkeerswethouder Karremans. De verwachting is dat de metro op zijn vroegst pas in oktober doorrijdt tot aan het strand.
De RET is sinds half mei bezig met het testen volgens de dienstregeling met een lege metro. Tijdens het testen wordt er gekeken of de systemen goed werken en of de baan helemaal in orde is. Daaruit bleek dat een aantal bovenleidingmasten extra vastgezet moeten worden aan de fundering. Dit is niet erg ingewikkeld en kan snel worden opgelost. Als dat is gedaan, kan de RET de laatste testen doen. Daarna moet er dan nog een vergunning worden aangevraagd, zodat de metro ook officieel mag rijden. Dat gaat bij elkaar waarschijnlijk nog zo'n zeven weken duren.
Wethouder Karremans zegt in een brief aan de Rotterdamse gemeenteraad dat het dan ook niet 'realistisch en verantwoord' is dat de metro deze zomer al zal rijden. Karremans hoopt dat alles voorspoedig verloopt en de metro toch eerder zal kunnen rijden.

'Er rijdt wel een bus'

Karremans: "Ik vind het, in het bijzonder voor de strandbezoekers, erg vervelend dat zij deze zomer nog geen gebruik kunnen maken van deze unieke metroverbinding naar het strand van Hoek van Holland. Wel kunnen strandbezoekers gewoon gebruik maken van bus 611 die in vier minuten van het tijdelijke busstation Hoek van Holland Haven richting strand rijdt."

Vertraging bouw metrolijn

De ombouw van de hele oude spoorlijn naar Hoek van Holland tot een metrolijn heeft eerder al voor problemen gezorgd. De Hoekse Lijn tussen de stations Schiedam en Hoek van Holland zou in het najaar van 2017 gaan rijden. Uiteindelijk werd dat twee jaar later: eind september 2019. De grootste problemen leverde de beveiligingssoftware op. De leverancier werd dan ook ingeruild voor een ander bedrijf.
De Hoekse Lijn kostte oorspronkelijk bijna 400 miljoen euro. Maar dit voorjaar schreef oud-wethouder Arjan van Gils dat door de hogere prijzen voor bouwmaterialen de metrobaan uiteindelijk bijna 500 miljoen heeft gekost.