nieuws
Rotterdamse attracties in trek bij toeristen
Rotterdamse attracties, musea en hotels deden vorig jaar goede zaken dankzij het almaar groeiende aantal toeristen dat de stad bezoekt. Ruim 1 miljoen bezoekers boekten samen zo'n 1,6 miljoen hotelovernachtingen in de stad: een groei van 5 procent.
Dat Rotterdam goed ligt bij toeristen
. Reisgids Lonely Planet riep de Maasstad uit tot beste stedelijke reisbestemming van 2016. Uit cijfers van Rotterdam Partners blijkt nu dat het aantal bezoekers ook daadwerkelijk toenam.
De meeste hotelbezoekers (54 procent) in Rotterdam waren vorig jaar afkomstig uit eigen land. Daarna volgden gasten uit het Verenigd Koninkrijk (7%), Duitsland (7%) en België (6%), zo laten de voorlopige cijfers zien.
Spido
De toestroom van toeristen is goed nieuws voor de attracties in de stad, die samen ruim 3,5 miljoen bezoekers mochten verwelkomen. Dat is een stijging van 10 procent. Vooral Diergaarde Blijdorp, Spido en de Euromast waren populair.
De toestroom van toeristen is goed nieuws voor de attracties in de stad, die samen ruim 3,5 miljoen bezoekers mochten verwelkomen. Dat is een stijging van 10 procent. Vooral Diergaarde Blijdorp, Spido en de Euromast waren populair.
Ook musea deden het goed: ze kregen 1,13 miljoen bezoekers over de vloer, 11 procent meer dan in 2015. Volgens Rotterdam Partners wisten toeristen vooral het Boijmans Van Beuningen, Kunsthal Rotterdam en Maritiem Museum Rotterdam goed te vinden.
Buitenlandse bedrijven
Rotterdam wordt ook steeds geliefder onder buitenlandse bedrijven. Vorig jaar vestigden bijna 80 bedrijven zich in de stad. Volgens Ron Voskuilen, directeur van Rotterdam Partners, komt dit door een verbeterd internationaal imago.
Rotterdam wordt ook steeds geliefder onder buitenlandse bedrijven. Vorig jaar vestigden bijna 80 bedrijven zich in de stad. Volgens Ron Voskuilen, directeur van Rotterdam Partners, komt dit door een verbeterd internationaal imago.
De vestiging van buitenlandse bedrijven in Rotterdam is positief, zegt Voskuilen. ''Buitenlandse bedrijven nemen in eerste instantie een handje eigen werknemers mee, maar breiden hier veelal verder uit. Dat betekent meer werkgelegenheid in de regio.''
De prognose is dat de bedrijven waarbij Rotterdam Partners betrokken waren, de komende jaren bijna 1000 extra directe banen opleveren in de regio.
Goedkoper
Bedrijven kiezen om meerdere redenen voor de stad. Vestiging in Rotterdam is goedkoper dan bijvoorbeeld de hoofdstad. Ook is de haven nog altijd reden om als bedrijf te kiezen voor deze regio.
Bedrijven kiezen om meerdere redenen voor de stad. Vestiging in Rotterdam is goedkoper dan bijvoorbeeld de hoofdstad. Ook is de haven nog altijd reden om als bedrijf te kiezen voor deze regio.
''Maar we zien steeds meer bedrijven die in de innovatiesector zitten, naar de stad trekken,'' meldt Voskuilen. ''Dat komt door het internationale netwerk en het innovatieve klimaat dat wij in de loop der jaren hebben gecreëerd."