KLIMAAT

Duitse cruisepassagiers aan wal verrast door protest Extinction Rebellion tegen vervuiling

De actievoerende leden van Extinction Rebellion delen flyers uit aan passagiers van het cruiseschip
De actievoerende leden van Extinction Rebellion delen flyers uit aan passagiers van het cruiseschip © Rijnmond
Luxe uit eten, tennissen, naar de bioscoop en tegelijkertijd langs allerlei mooie plekken varen... Het kan allemaal op een cruiseschip. Erg leuk, maar ook erg vervuilend. Daarom voerden ongeveer twintig leden van Extinction Rebellion donderdagochtend actie bij de aankomst van een enorm cruiseschip, de Aida Prima, in Rotterdam. En de meeste Duitsers die van het schip af kwamen, waren daar niet over te spreken.
De actievoerders stonden de passagiers van de Aida Prima met flyers en banners op te wachten bij de Cruiseterminal op de Rotterdamse Wilhelminapier. Het cruiseschip is een vaste bezoeker van de stad en meerde ook donderdagochtend weer aan, maar daar is Extinction Rebellion klaar mee.
Reden is dat cruiseschepen enorm vervuilend zijn voor de stad en omgeving, vertelt Victor, lid van de actiegroep. "Een gemiddeld cruiseschip staat gelijk aan 84 duizend auto's qua CO2-uitstoot, aan 400 duizend auto's qua stikstof en aan 1 miljoen auto's qua fijnstof." Niet alleen is een cruiseschip slecht voor het milieu, maar ook heeft de uitstoot gevolgen voor de gezondheid van de Rotterdamse inwoners, legt hij uit. "De luchtkwaliteit boven de Erasmusbrug op het moment dat dat schip daar ligt, is niet goed voor je longen."

Zonder banner

Victor vindt dat juist nu problematisch. "We zitten middenin een stikstofcrisis, waardoor boeren de deuren moeten sluiten en er niks gebouwd kan worden, maar tegelijkertijd laten we wel zulke schepen hier aanmeren."
Daarom protesteerden de leden donderdag tegen de vervuiling. Er zou een banner aan de Erasmusbrug gehangen worden met de tekst 'you are not welcome here', maar die lag nog in het huis van een actievoerder die op vakantie is. Maar, banner of niet, de actie ging door. "We hebben flyers die we aan de passagiers willen uitdelen, om ze ervan bewust te maken hoe schadelijk zo'n cruiseschip eigenlijk is", vertelt Victor. Op de achterkant van de flyers staan dingen die de passagiers zelf kunnen doen, zoals contact opnemen met de cruiselijn en aangeven dat ze duurzamer willen varen.

'Ze moeten gaan werken'

De Duitse passagiers die van het schip kwamen, waren wat overdonderd door de groep actievoerders. "Het is zeker schadelijk, daar moet je je bewust van zijn. Wij besparen zelf ook veel, we gebruiken minder water, rijden minder auto en scheiden ons afval", vertelt een Duitse man. Maar niet iedereen denkt daar zo over. "Ik ben benieuwd hoe deze actievoerders zelf vakantie vieren. Ik ga eens per tien jaar op een cruiseschip, wat moet ik anders doen?", vraagt een Duitse vrouw zich af. "In principe mag je helemaal niet ademen. Alles is schadelijk. Deze mensen zijn behoorlijk stom. Ze moeten gaan werken en wat doen met hun leven."
Victor van Extinction Rebellion is het daar niet mee eens. "Je moet accepteren dat het niet meer van deze tijd is en dat er ook andere manieren zijn om op vakantie te gaan, die wel duurzaam zijn of in elk geval beter voor het milieu."

Broodjeaapverhaal

Toch zijn er allerlei ontwikkelingen in de cruisevaart, waaronder het gebruik van schonere brandstoffen als lng (vloeibaar aardgas). Maar ook dat volstaat niet voor Extinction Rebellion. "Er is dan 20 procent minder CO2-uitstoot. Daar tegenover staat dat het heel veel methaan uitstoot, wat een broeikasgas is dat veel zwaarder is dan CO2", legt Victor uit.
En dat is niet het enige probleem, vertelt hij. "Ze halen dat gas uit de grond door fracking. Ze pompen dan heel veel gas in de grond, zodat het vloeibare aardgas ontsnapt. Daar komen ook heel veel broeikasgassen bij vrij en het is schadelijk voor de ecosystemen waar dat in gedaan wordt. Als je je echt gaat verdiepen in wat lng inhoudt, dan is dat een leuk broodjeaapverhaal."

Walstroom

In de toekomst komt er een walstroominstallatie voor Cruise Port Rotterdam. Als een cruiseschip dan aanmeert, krijgt het vaartuig stroom vanaf wal. Dat zou een belangrijke verduurzaming van de schepen betekenen, maar het gaat nog even duren voordat het zover is.
Extinction Rebellion ziet de cruiseschepen het liefst helemaal verdwijnen. Dit was dan ook geen eenmalige actie, aldus Victor. "We willen ook nog met raadsleden uit de Rotterdamse gemeenteraad praten over een beter beleid." En dan zal er aan de voorbereiding niets ontbreken: "Bij de volgende actie zal er zeker een banner zijn."