nieuws
Ombudsman Rotterdam: minder klachten, kloof met burgers blijft
Voor het eerst sinds jaren is er bij de ombudsman van Rotterdam minder geklaagd over de gemeente. Dat schrijft ombudsman Anne Mieke Zwaneveld in het jaarverslag over 2016.
Toch is de kloof tussen de gemeente en de burger niet kleiner geworden, zegt Zwaneveld. "Mensen die iets van de gemeente willen, hebben niet het idee dat de mensen van de gemeente hoefschrapend klaarstaan om dat in orde te maken".
Veel klachten gingen dan ook over de 'onbereikbare en onwillige overheid'.
De gemeente meet volgens Zwaneveld in haar rapport met twee maten. "Burgers die naar het oordeel van de gemeente onzorgvuldig zijn of dwars liggen, worden meteen afgestraft. Maar als de gemeente de fout in gaat, dan kost het vaak te veel moeite om zaken rechtgezet te krijgen."
Belastingen
De meeste klachten bij de ombudsman gingen over de belastingen (23%). Het aandeel klachten over Werk en Inkomen (uitkeringen) daalde naar 21%. De afgelopen jaren werd hier nog het meest over geklaagd. Er zijn dit jaar ongeveer 1600 klachten binnen gekomen.
Volgens de ombudsman wordt er opvallend minder geklaagd over hoeveel tijd het de gemeente kost om een uitkering te regelen.