VERKEER

Winkeliers Rotterdamse Nieuwe Binnenweg zijn wildwesttaferelen spuugzat: maak er een einde aan

Bloemist Ed van der Touw voert met andere ondernemers van de Nieuwe Binnenweg actie tegen foutparkeren
Bloemist Ed van der Touw voert met andere ondernemers van de Nieuwe Binnenweg actie tegen foutparkeren © Rijnmond
In verschillende etalages hangen gele posters waarop staat wat je in de winkel of het café kunt kopen voor 109 euro: het bedrag dat een automobilist als boete moet betalen voor parkeren op de weg. Het is de manier van winkeliers van de Rotterdamse Nieuwe Binnenweg om actie te voeren tegen de verkeersaso's in hun straat. Ze zijn het spuugzat.
Winkelier Hina van toko Beauty & Spices op het achterste deel van de Nieuwe Binnenweg bij de Lage Erfbrug in Rotterdam-Delfshaven wijst naar de overkant van de straat. Daar zit achter een verhoogde tramhalte een gat in de bakstenen muur van bijna een halve meter doorsnede. "Twee maanden geleden reed er een auto in. Hij haalde iemand in die afsloeg. Dat ging mis."
De eigenaar van het pand zat er net met zijn restaurant, West Grill. Het gat in de muur zit er nog. De ruit die ook aan diggelen ging heeft hij inmiddels vervangen, weet Hina. "Nu is hij op vakantie. Hij was er dus niet om een postertje achter zijn raam te plakken om mee te doen aan de actie tegen foutparkeerders. Net zoals als sommige andere ondernemers."
Hoewel het ongeluk dat West Grill in de onfortuinlijke nacht van 2 juni trof volgens getuigen veroorzaakt werd door roekeloos en hard rijden en niet door fout parkeren, past het in het gedragspatroon van de vele automobilisten die de langste en drukste winkelstraat van Rotterdam dagelijks een bezoekje brengen. "Het verkeer is hier wild-west", zegt bloemenhandelaar Ed van der Touw van de ondernemersvereniging. "Daar moet een einde aankomen."
Het gat in de muur dat en roekeloze rijder er twee manden geleden inreed zit er nog
Het gat in de muur dat en roekeloze rijder er twee manden geleden inreed zit er nog © Rijnmond

375 parkeerboetes in twee maanden tijd

Samen met ondernemers uit zijn straat haakt de bloemist aan bij een actie van de Rotterdamse wethouder voor mobiliteit, Vincent Karremans (VVD), voor wie het bestrijden van asociaal rijdgedrag in de stad een speerpunt is. Sinds zijn aantreden op 16 juni is het toezicht op de Nieuwe Binnenweg verscherpt, zegt woordvoerder Peter van Druten van Stadsbeheer. "Tussen die dag en 10 augustus deelden toezichthouders daar al 375 boetes uit voor fout parkeren."
Dat moet ook wel want de gemeente beloofde eerder de Nieuwe Binnenweg veiliger te maken. Uit de zogeheten Veiligheidsprikker van 2019, een enquête van de gemeente onder Rotterdammers, bleek dat bezoekers van de straat deze ervaren als verkeersonveilig. Daarop volgt nu dus een actie. Sinds twee weken hangen er kleine gele borden aan de lantaarnpalen waarop staat dat op fout parkeren een hoge boete staat. De dienst Stadsbeheer heeft ze daar opgehangen. "Parkeren op de weg mag niet. Ook niet met knipperlichten aan", is één van de teksten.
De gemeente hing eind juli borden op tegen fout parkeren op de Nieuwe Binnenweg
De gemeente hing eind juli borden op tegen fout parkeren op de Nieuwe Binnenweg © Rijnmond
Op het deel van de Nieuwe Binnenweg tussen de 's-Gravendijkwal en de Lage Erfbrug, zeg maar vanaf Café HensePeter tot aan het einde van de straat, is juist dat een dagelijkse doorn in het oog. Dat weet iedereen die daar wel eens langs moet. Automobilisten parkeren daar gewoon midden op de weg omdat ze even in een winkeltje moeten zijn en geen parkeerplek voor de deur vinden.
Vooral tijdens de avondspits staan er veel auto's dubbel geparkeerd. Er zitten daar heel veel eettentjes - Surinaams, Indisch, Dominicaans, Afrikaans, Italiaans, hamburgers - die elke dag veel klanten voor een afhaalmaaltijd trekken. In plaats van dat ze om de hoek parkeren of in een naburige parkeergarage gaan staan zetten ze hun auto voor de deur met knipperlichten aan.
Dat veroorzaakt opstoppingen. De tram kan er dan niet meer door en de bestuurder laat de bel rinkelen. Fietsers kunnen er niet meer door en gaan over de stoep, zegt Van der Touw. Ze worden daardoor een gevaar voor wandelaars en bezoekers van terrasjes. "Het is niet te doen."
Ook een Afrikaans eetcafé voert actie tegen dubbel parkeren
Ook een Afrikaans eetcafé voert actie tegen dubbel parkeren © Rijnmond

Rondjes rijden voor een parkeerplek

"Het is niet goed. Maar ik kan mensen die op straat parkeren wel begrijpen", zegt Hina. "Ik wilde een keer met een vriendin eten halen bij Sranang, een Chinees-Surinaams eethuisje, dat heel goed bekend staat. We moesten heel veel rondjes rijden voordat we een plekje vonden om de auto te parkeren."
Op het einde van de Nieuwe Binnenweg zit een parkeergarage, zegt Hina. "Maar die heeft maar weinig parkeerplaatsen." En de Museumparkgarage vindt ze net als veel andere maaltijdshoppers op het einde van de werkdag te ver. "Als ik een afhaalrestaurant zou beginnen, zou ik ergens gaan zitten waar het niet zo vol is. Het is hier gewoon te druk."
Parkeren op de Nieuwe Binnenweg is lastig
Parkeren op de Nieuwe Binnenweg is lastig © Rijnmond
Heel makkelijk op te lossen is de dagelijkse verkeerschaos in de winkelstraat niet. De Nieuwe Binnenweg is ook een verkeersader tussen het centrum en Delfshaven. Om het veiliger te maken, moet er een verkeersstroom uit, is de inschatting van de gemeente. Die is al jaren in gesprek met de winkeliers en heeft hen verschillende opties voorgelegd. Het deel van de straat tussen Café HensePeter en de Lage Erfbrug zou autovrij gemaakt kunnen worden, zegt Hina. "Maar dan komt er niemand meer naar onze winkel. De tram is er op het deel van de weg waar ik zit al uit sinds januari omdat metrostation Delfshaven om de hoek verbouwd moet worden. Dat kost ons al klanten. Niet iedereen kan ver lopen of met de fiets komen."
Een parkeercamera op de Nieuwe Binnenweg zou wel handig zijn
Ed van der Touw, bloemenhandelaar
Dat zegt ook Van der Touw. Hij ziet meer heil in permanent toezicht op de verkeerssituatie. De bloemenhandelaar die in de volksmond Ed Boeket genoemd wordt, wijst naar camerabeelden op zijn computer in het kantoor achter de winkel. "Bij die parkeermeter is rapper Feis overleden. De politie had daar geen beelden van en kwam ons erom vragen. Maar wij hadden daar ook geen camera hangen. Die hebben we daarna wel opgehangen."
Door die camera heeft Van der Touw de hele dag zicht op de parkeersituatie voor de deur. In theorie zou een foutparkeerder beboet kunnen worden door parkeercamera's op te hangen. "Ik weet niet of die bestaan. Maar het zou wel handig zijn."

Tram eruit, of eenrichtingsverkeer?

Het eerste deel van de Nieuwe Binnenweg, tussen de 's-Gravendijkwal en het Eendrachtsplein, is veel breder dan het achterste deel. Daarvoor circuleren plannen van de gemeente om er eenrichtingsverkeer in te voeren of de tram eruit te halen. "Maar hoe komen de mensen die niet met de auto, fiets of lopend komen de straat dan nog in?" vraagt Van der Touw zich af. "Je wilt toch dat mensen vaker het OV nemen. Waarom ga je dan die tram eruit halen?"
"Bovendien zijn de tramrails hier pas een paar jaar geleden vernieuwd. Ook zijn er nieuwe verhoogde haltes gekomen. Dat heeft vele miljoenen gekost."
Dat allemaal weghalen zou kapitaalvernietiging zijn. Maar de tram neemt wel veel ruimte op het wegdek in. De rails zijn gevaarlijk voor fietsers. "Je ziet er vaak iemand vallen omdat het wiel er in gekomen is", geeft hij toe. "Maar als iedereen zich aan de verkeersregels houdt, kan het allemaal best naast elkaar blijven bestaan."
Als de vrachtwagen wil laden of lossen op de Nieuwe Binnenweg moet deze op het fietspad staan
Als de vrachtwagen wil laden of lossen op de Nieuwe Binnenweg moet deze op het fietspad staan © Rijnmond
In eenrichtingsverkeer gelooft hij ook niet. "Dat hebben ze bij de Zwart Janstraat ingevoerd. Als de winkeliers daar zeggen dat het ze geen klanten kost, wil ik er naar kijken, maar dan moeten ze over een half jaar eerst maar en evaluatie maken."
Volgens wijnhandelaar Odile Hemmen, met een winkel op het centrumdeel van de Nieuwe Binnenweg, zou een rijbaan eruit halen wel kunnen werken. Onder de vorige wethouder, Judith Bokhove (GroenLinks), was dat de enige echte gamechanger die ze in al die jaren experimenteren gezien heeft. Het was minder druk, er werd minder gescheurd en het werd veiliger om er te fietsen.
Probleem was volgens haar echter dat de gemeente vooraf niet had laten weten dat de afslag van het Eendrachtsplein naar de Nieuwe Binnenweg tijdelijk afgesloten zou worden. Dat maakte zowel winkeliers als Rotterdammers die gewend waren met hun auto die route te nemen woest. "Ik denk dat ik zo'n beetje de enige in de straat ben die daar nu nog iets positiefs over durft te zeggen."