CRUISETERMINAL

Cruiseliefhebbers kijken deze week hun ogen uit in de Rotterdamse haven: Queen Mary 2 en Aida Prima meren aan

Tien jaar geleden kwam de Queen Mary 2 voor het laatst naar Rotterdam
Tien jaar geleden kwam de Queen Mary 2 voor het laatst naar Rotterdam © Cruise Port Rotterdam
Cruiseliefhebbers kunnen woensdag en donderdag hun hart ophalen. Cruiseschip Queen Mary 2 doet voor het eerst in tien jaar Rotterdam weer aan. En de Aida Prima viert een jubileum door voor de honderdste keer bij de Cruiseterminal op de Wilhelminapier aan te meren. Cruise Port Rotterdam is niet van plan hier veel aandacht aan te geven. “Ik denk dat we de terminal wel wat gaan versieren, maar meer ook niet’’, zegt Nick Hoogeweij.
Hij klinkt wat nuchter, want realisme overheerst. “De Aida Prima doet bijna wekelijks Rotterdam aan en dit jubileum verandert daar verder niets aan. Voor de Queen Mary 2 is dat anders. Het is de laatste ‘oceanliner’ die nog in de vaart is. Voorheen maakte hij nog de oversteek naar bijvoorbeeld New York en het Caribisch gebied. Aan de sociale media-reacties te zien is er veel belangstelling voor haar komst.”
Het schip is vaker in Rotterdam geweest; in oktober 2012 voor het laatst. Vooral de eerste keer in 2004 trok de komst van de Queen Mary 2 veel bekijks. Toen was het nog het grootste cruiseschip ter wereld. Twee jaar later nam de Freedom of the Seas deze eretitel over. En inmiddels is met 362 meter lengte de Wonder of the Seas van Royal Caribbean de grootste.

34e cruiseschip in Rotterdam dit jaar

De Queen Mary 2 is 345 meter lang en 72 meter hoog en kan 2620 passagiers vervoeren. Het bevat onder meer tien restaurants, veertien bars, vijf zwembaden, een theater, een bibliotheek, een beautycenter, een golfsimulator, een basketbalveld en een planetarium. Het heeft als trans-Atlantisch passagiersschip een grotere kiel-speling nodig onder haar schip dan andere cruiseschepen. Daarom heeft het Havenbedrijf Rotterdam onlangs de steenbestorting op de bodem van de Holland Amerikakade laten schoonspuiten.
De komst van deze ‘dame’ betekent de 43ste call van een cruiseschip aan de Rotterdamse terminal dit jaar. Wie dit klassieke cruiseschip wil zien binnenvaren, moet vroeg zijn bed uit. Het ligt naar verwachting om 7.00 uur aan de kade en vertrekt ‘s avonds alweer om 21.00 uur. Wie geen tijd heeft krijgt 13 september en 12 december nog een kans. Dan komt het cruiseschip van rederij Cunard (bekend van Jules Vernes ‘De reis om de wereld in 80 dagen’) opnieuw naar Rotterdam.
De Aida Prima viert donderdag een jubileum: 100 keer in Rotterdam
De Aida Prima viert donderdag een jubileum: 100 keer in Rotterdam © Cruise Port Rotterdam
Enkele uren na het vertrek volgt de komst van de Aida Prima donderdagochtend. Het schip met het kusmondje en de zwoele ogen is 300 meter lang en heeft plek voor 3286 passagiers. Het werd in 2016 in de vaart genomen door de Duitse rederij AIDA Cruises. Het betekende het begin van een armada van AIDA schepen in de haven en een enorme impuls voor Cruiseport Rotterdam.
Dit schip is een varende pretfabriek, waar ook met slecht weer gerecreëerd kan worden. Met een sportdek, ijsbaan, glijbanen en een klimparcours richt het zich op de jongere, actieve passagiers. De standaardcruise van zeven dagen loopt van Hamburg naar Le Havre, Dan Southampton, Zeebrugge, Rotterdam en weer terug naar Hamburg.

Protest Extinction Rebellion

De Aida Prima komt op de gebruikelijk tijd in Rotterdam aan (8.00 uur ‘s ochtends) en vertrekt 24 uur later. Eind juli werd er nog geprotesteerd tegen de komst van het enorme cruiseschip. Actievoerders van Extinction Rebellion stond de passagiers met flyers en vlaggen op te wachten om duidelijk te maken hoe vervuilend de cruisevaart eigenlijk is.
Volgens Nick Hoogeweij van Cruise Port Rotterdam proberen de rederijen hun schepen zo 'schoon' mogelijk te laten varen. Ze zijn voorzien van de nieuwste duurzame snufjes, gebruiken aggregaten, recyclen water en hebben led-verlichting aan boord. "Een deel vaart al op schoner LNG (vloeibaar aardgas). Anderen varen nog op laagzwavelige diesel, en dat geeft die rookpluim die je soms nog ziet. Maar dat is 0.1 procent uitstoot die bij wet is toegestaan."

Wachten op walstroom

Zolang er nog geen walstroom op de kade ligt, is het nog niet mogelijk om de schepen volledig schoon te laten draaien aan de kade, zegt Hoogeweij. Schepen zouden in dat geval hun vervuilende dieselgeneratoren kunnen uitzetten en overstappen op elektriciteit. Dat scheelt CO2-uitstoot en zorgt voor minder overlast voor de omgeving.
De gemeente heeft hiervoor een intentie-overeenkomst getekend met Cruise Port Rotterdam, maar is onder druk van de gemeenteraad gedwongen nader onderzoek te doen. De walstroominstallatie kost 22,5 miljoen euro en om dat bedrag terug te verdienen moeten de cruiseschepen nog minstens 20 jaar naar de stad blijven komen. Daar is een deel van de raad het niet mee eens.
Hoogeweij: "Het is belangrijk dat we de juiste feiten met elkaar delen. Natuurlijk moeten we altijd blijven verbeteren, maar met de cruisevaart lopen we met de verduurzaming echt voorop in de scheepvaart."