A16

Deze tunnel moest de afgelopen maanden het vaakst dicht door te hoge vrachtwagens

Drechttunnel (A16)
Drechttunnel (A16) © archief
De Drechttunnel (A16) tussen Zwijndrecht en Dordrecht voert de landelijke lijst aan van tunnels die het meeste dicht gingen door te hoge vrachtwagens. In de periode van januari tot en met juli 2022 was het maar liefst 1185 keer raak. In dezelfde periode een jaar eerder was dat nog 797 keer, blijkt uit cijfers van Rijkswaterstaat.
Dat de Drechttunnel het lijstje aanvoert, is opmerkelijk. In oktober 2020 werd nog een nieuw detectiesysteem geplaatst met de verwachting dat de tunnel juist minder vaak dicht zou moeten door een te hoge vrachtwagen en dat weggebruikers minder vertraging zouden oplopen. Een proef van twee jaar - die dus loopt tot oktober 2022 - moet daadwerkelijk uitwijzen of dat zo is.
Elk detectiesysteem werkt met drie signaleringen. Na een hoogtemelding wordt eerst de snelheid op de weg naar de tunnel omlaag gebracht met matrixborden. Als de te hoge vrachtwagen de afslag dan nog niet heeft genomen, gaan de tunnel en de slagbomen dicht en wordt de vrachtwagen alsnog omgeleid. Bij dit nieuwe detectiesysteem wordt bovendien op een groot scherm langs de weg aangetoond op welke rijstrook de te hoge wagen rijdt.
Het detectiesysteem voor de Drechttunnel
Het detectiesysteem voor de Drechttunnel © Rijkswaterstaat
De vrachtwagens die voor de afsluitingen zorgen, negeren volgens Rijkswaterstaat vaak de maximale doorrijhoogte van vier meter. "Deze bedrijven en chauffeurs vergeten vaak ook een ontheffing aan te vragen. Bij zo'n ontheffing krijgen de chauffeurs een andere route aangewezen, waarbij grote hoogtes van het voertuig geen probleem spelen", vertelt woordvoerster Esther de Graaf namens Rijkswaterstaat aan RTV Dordrecht. De laadhoogte van vier meter is de wettelijke norm die in heel Europa geldt.

Verantwoordelijkheid ligt bij de chauffeurs

Als chauffeurs toch doorrijden, wordt de tunnel dus afgesloten en moeten automobilisten omrijden. "Rijkswaterstaat geeft chauffeurs aanwijzingen om hen tijdig een andere route te laten kiezen, zoals dynamische displays die chauffeurs kenbaar maken dat hun wagen te hoog is en borden met omleidingsroutes. Chauffeurs kunnen zelf dus veel doen om een hoogtemelding te voorkomen", zegt de Graaf.
Ook de Noordtunnel bij Alblasserdam moest vaak dicht, maar wel minder vaak als in de periode januari tot en met juni vorig jaar (654). Dit jaar was dat namelijk 495 keer.
Wat de precieze oorzaak is van het vaker afsluiten van de tunnel op de A16, kan Rijkswaterstaat niet zeggen. De persoon die alles weet over de Drechttunnel is namelijk nog met vakantie, meldt RTV Dordrecht.
Dit is een verhaal van onze mediapartner RTV Dordrecht.