TREVVEL

Busje van Trevvel komt niet, tot wanhoop van ouders: 'Ik ben het spuugzat'

Yaïn wachtte dinsdag tevergeefs op de bus van Trevvel
Yaïn wachtte dinsdag tevergeefs op de bus van Trevvel © Rijnmond
Naar school gaan is voor veel leerlingen de normaalste zaak van de wereld. Vaak ook een simpele route, want lopend of op de fiets ben je er zo. Maar voor een deel van de Rotterdamse leerlingen, dat afhankelijk is van het vervoer met busjes, zien de eerste weken van het schooljaar er heel anders uit. Ze worden te vroeg, te laat of soms helemaal niet door vervoerder Trevvel opgehaald. Reden voor de Rotterdamse Ombudsman om een dikke brief aan de gemeenteraad te schrijven.
Het is 07:10 uur in de ochtend. De 10-jarige Yaïn zit thuis in Rotterdam-Zuidwijk aan tafel. In zijn handen houdt hij de spelcomputer vast. Zijn ogen drukt hij tegen het venster om de 'tegenstanders' te verslaan. Voor hem op tafel staat de tweede boterham. Daarin is hij niet geïnteresseerd.
Moeder Myriam loopt onrustig door de woonkamer. Ze kijkt op de app van Trevvel. Zal het busje haar 10-jarige zoon vandaag wel op tijd ophalen? Om 07:25 staat de rit ingepland, laat het scherm zien. Ze loopt een paar keer naar het balkon. De tijd tikt weg zonder dat beneden een busje is te zien.
Myriam probeert het nummer van de vaste chauffeur. Ze krijgt zijn voicemail, maar spreekt die niet in. ""Yaïn zal wel niet op de lijst staan", concludeert ze.
Yaïn, 10 jaar oud, uit Rotterdam
Yaïn, 10 jaar oud, uit Rotterdam © Rijnmond
Geen belletje of berichtje. Wat nu? Bellen met Trevvel? "Nee, dat doe ik niet meer. Sta je minimaal een half uur in de wacht. Ik vul later wel een klachtenformulier in. Het is nu zaak dat hij op school komt. Regelmaat is zo belangrijk voor hem."
"Waar blijft de platenbaas nou?" roept Yaïn. 'Platenbaas', zo noemt hij de vaste chauffeur, die hem al jarenlang rijdt. Vandaag geen platenbaas, maar een journalist als chauffeur. De bestemming is Kentalis, speciaal onderwijs in Zoetermeer. We hebben nog een uur voordat school begint. De rit duurt 46 minuten, zegt de reisplanner.
Onderweg vertelt Myriam over Yaïn. Hij is aan één kant doof en aan de andere kant slechthorend. Hij heeft één oog en kan met het andere oog 10 procent zien. De jongen heeft een verstandelijke beperking, autisme en ADHD en heeft prikkelverwerkingsproblemen en eetproblemen. "Een behoorlijk complex pakket, wat hem ontzettend veel energie kost."
Om die reden reisde de jongen tot aan de zomervakantie alleen naar school. "Dat heeft hij nodig. Dat maakt de dagen voor hem behapbaar."

Te weinig

Het droomscenario veranderde aan het begin van de zomervakantie toen een medewerker van de gemeente Rotterdam Myriam belde. Vanwege te weinig chauffeurs zou Yaïn voortaan met een andere leerling worden vervoerd. "Een duorit. Prima, zo lang het maar niet een veel langere reis zou inhouden. Yaïn heeft veel tijd nodig om te ontbijten, zich klaar te maken voor school en moet zijn medicatie om 07:45 uur hebben. Hij blijkt niet in een duorit te zitten, maar met drie à vier anderen. Ook blijkt zijn reistijd te zijn verdriedubbeld."
De jongen wordt nu als eerste opgehaald in Zuidwijk en moet dan naar het andere uiterste puntje van Rotterdam rijden (Nesselande) met een tussenstop in Noord en in Oud-Mathenesse. Als hij wordt opgehaald en niet, zoals vandaag (de derde keer in zes schooldagen), niet op een lijst staat.
We hebben files op de A15, de Beneluxtunnel, Schipluiden (A4) en kruipen voorbij het Prins Clausplein naar Zoetermeer. Om 08:38 zijn we bij school, waar Yaïn afscheid neemt van Myriam.
Moeder Myriam brengt Yaïn op school
Moeder Myriam brengt Yaïn op school © Rijnmond
Op de parkeerplaats zien we een bus van Trevvel. "Dat lijkt de vaste chauffeur wel", zegt de moeder. Inderdaad, het is 'platenbaas', die ons vriendelijk te woord staat. "Sorry", zegt hij verontschuldigend, "maar hij stond niet op de lijst. Ik begon vanochtend al om half zeven in Zuid."
"Wat vreemd dat je Yaïn niet hoefde op te halen?", reageert de moeder. "Ik maak helaas de planning niet", besluit de chauffeur het gesprek.
De situatie van Yaïn is kenmerkend voor de problemen in het Rotterdamse leerlingenvervoer. Meerdere ouders benaderden Rijnmond de afgelopen twee weken met klachten. De meesten kijken het - met tegenzin - nog even aan. Myriam niet. Zij wil uitleg van de gemeente en van Trevvel.
Directeur Arno van Haastrecht kende het voorval van Yaïn niet. Hij noemt het bijzonder dat de vaste chauffeur met zijn bus wel in Zoetermeer stond, maar dat Yaïn niet op zijn lijst stond. "Dat zoek ik uit."

'Erg om elke dag mensen te moeten teleurstellen'

Hij noemt de situatie voor de leerlingen, ouders en scholen vervelend. "Het is erg om elke dag mensen te moeten teleurstellen. Maar de oorzaak heeft alles te maken met het tekort aan chauffeurs. We hebben het op allerlei manieren geprobeerd, maar we hebben niet voldoende chauffeurs kunnen vinden."
De NS, RET of EBS kunnen volgens Van Haastrecht altijd als oplossing de dienstregeling aanpassen. "Dat kan in ons geval niet. Kinderen moeten worden opgehaald en naar school worden gebracht. Want de lessen beginnen op een vaste tijd."
In de zomer is daarom al begonnen met de bekendmaking van de combinatieritten. Maar Trevvel heeft toch een contract? Van Haastrecht: "Dat klopt. Er zijn ook stevige gesprekken met de gemeente gevoerd. Ik denk ook niet na of we wel of niet een boete krijgen. Dat zet ook op dit moment geen zoden aan de dijk. We willen zoeken naar een oplossing."
Die ziet de Trevvelbaas ook in flexibele aanvangstijden van scholen. Onderwijl erkent hij dat het vervoer van tien procent van het vervoer van de leerlingen niet goed is geregeld. "We zijn al maanden bezig om oplossingen te bedenken voor het tekort aan chauffeurs. We zijn creatief geweest, maar het is niet gelukt. De vijver waarin we als vervoerssector vissen is leeg."

Spuugzat

Myriam hoopt dat Yaïn na deze dag niet meer wordt vergeten. "Ook heb ik concessies moeten doen, zoals bijvoorbeeld dat Yaïn drie verschillende chauffeurs had in de week, maar ik ben het nu spuug- en spuugzat. Het is ongelooflijk hoe wordt omgegaan met kwetsbare kinderen!"
BRIEF OMBUDSMAN Marianne van den Anker, de Ombudsman van Rotterdam, kreeg nog veel meer klachten de afgelopen weken. Voldoende reden voor haar om, na gesprekken met Trevvel en wethouder Maarten Struijvenberg, maandag een stevige brief aan de gemeenteraad van Rotterdam te schrijven. Daarin wijst zij op de problemen zoals ook moeder Myriam ze omschrijft. Ook wijst de Ombudsman op eerdere problemen bij Trevvel. Volgens Van den Anker zijn de conclusies van het rapport uit 2020 nauwelijks veranderd. Ze pleit er bijvoorbeeld voor om de lessen op school na de spits te laten beginnen. Uit een rondgang op de Mytylschool De Brug kwamen de volgende suggesties naar voren: een beter werkende app, vaste chauffeurs, betere beloning van chauffeurs en een betere planning.
REACTIE WETHOUDER Maarten Struijvenberg: "Ook in mijn mailbox komen sinds de start van het schooljaar bijna dagelijks klachten binnen over Trevvel. Het zijn dezelfde klachten als de ombudsman omschrijft: Klachten over een chauffeur die 10 minuten te laat is. Een chauffeur die niet komt. Of er komt een andere chauffeur dan beloofd. Sommige klachten gaan over de communicatie van Trevvel met ouders over die ritten die veranderen. De informatie klopt niet, of Trevvel laat helemaal niets weten." "Ik heb Trevvel ook aangesproken op hun verantwoordelijkheid voor het leerlingenvervoer. Niet rijden is geen oplossing. Daarom kiest Trevvel er nu voor om meer kinderen in de taxi’s te vervoeren. Kinderen die normaal alleen rijden, kunnen nu maximaal met z’n tweeën instappen. Kinderen die hiervoor tot met z’n vieren in een busje zaten, kunnen maximaal met z’n zevenen worden vervoerd." "Helaas zijn er ondanks de veranderingen toch opstartproblemen bij de start van het schooljaar en te veel klachten van ouders. Ook bespreek ik met Trevvel de inzet van extra mensen om telefonische bereikbaarheid te verbeteren." Donderdagmorgen (10 uur) bespreekt de gemeenteraad de situatie bij Trevvel.