MAAS

Primeur in de Rotterdamse haven: een watertaxi op waterstof

Varen en nog eens goed voor het milieu; watertaxi op waterstof
Varen en nog eens goed voor het milieu; watertaxi op waterstof © Rijnmond
Sinds vandaag vaart er een Watertaxi op waterstof in de wateren op en rondom de Nieuwe Maas. Een primeur voor de Rotterdamse haven. Rijnmond mocht mee op de eerste vaartocht. Is dit de toekomst van de vaart?
Aan de buitenkant lijkt de MSTX 22 op een doodnormale zwart-gele watertaxi. De grote verandering zit vanbinnen: vier grote waterstoftanks liggen op de plek waar normaliter de verbrandingsmotor huist. Ook de uitstoot is anders: water in plaats van dieselrook. Kijk hieronder naar een exclusieve vaartocht die we kregen nog voordat de MSTX 22 werd gedoopt.
Primeur in de Rotterdamse haven: een watertaxi op waterstof
“We willen in 2030 emissievrij -zonder co2 uitstoot- varen”, zegt Daan van den Have. Hij is mede-eigenaar van de Watertaxi en ziet de MSTX 22 als de toekomst van de vaart. “Een snelle watertaxi heeft per dag 400 liter diesel nodig. Vergelijkbaar met veertig Tesla-accu’s. En dat past niet in een watertaxi. Waterstof is een goede oplossing voor dit probleem.”
Waterstof is een gas dat in tanks in de watertaxi opgeslagen wordt. Een apparaat genaamd de brandstofcel zet waterstof om in elektriciteit. Hierdoor wordt de elektromotor aangedreven en kan de watertaxi varen

Twintig kilometer per uur

Schipper Rob zit met een glimlach op de kapiteinsstoel. “Een mooie nieuwe aanwinst”, noemt hij de MSTX 22. “Met 20 kilometer per uur vaart hij iets sneller dat de andere elektrische watertaxi’s die we nu hebben.”
En wat gaan bewoners langs de Nieuwe Maas en passagiers van de nieuwe boot merken? “Geen uitstoot van gas en de boot is stiller. Maar de prijs blijft hetzelfde. Mensen gaan niet meer betalen omdat ze in een waterstoftaxi zitten.”

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of filmpje via WhatsApp ons of Mail: nieuws@rijnmond.nl