OPMERKELIJK

Nieuwe Teletubbies binnenkort op Netflix, deze Rotterdammer haalde de oorspronkelijke serie naar Nederland

Kees Schippers (man in blauwe pak) tussen de teletubbies.
Kees Schippers (man in blauwe pak) tussen de teletubbies. © Privé
Tinky-Winky, Dipsy, Lala en Po: wie kent de gekleurde poppetjes van vroeger niet? Op Netflix staat vanaf half november een nieuwe serie van de Teletubbies online, maar wat veel mensen niet weten is dat de Nederlandse versie van vroeger stiekem een Rotterdams tintje heeft. Kees Schippers (82) van Katendrecht is namelijk dé man die ervoor heeft gezorgd dat peuters én ouders opgroeiden met het viertal.
2022 lijkt wel het jaar van de comeback van de Teletubbies te worden. Het tv-programma, dat oorspronkelijk uit Groot-Brittannië komt, bestaat 25 jaar én een grote streamingsdienst blaast het viertal nieuw leven in. Vier jaar geleden verdween het programma voor de tweede keer voor de buis, nadat het ook al in 2002 sneuvelde.
Schippers vindt het goed dat de Teletubbies terugkomen. "Ik weet niet precies waarom het destijds van de buis werd gehaald. Waarschijnlijk omdat ze vonden dat het te oud was", denkt hij. "Maar het is zo belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Hoe meer ze het zien, hoe beter."

Leraar

Schippers was jarenlang betrokken bij de Nederlandse versie van het programma. Van oorsprong was hij leraar: eerst in het basisonderwijs en later als aardrijkskundedocent in het middelbaar onderwijs. Lesgeven was zijn passie, maar na twintig jaar in het onderwijs begon het nadenken over zijn toekomst.
Dat kwam door SchoolTV, een platform voor educatieve video's. Hij was al betrokken bij de ontwikkeling van opdrachtboekjes en handleidingen van de docenten. Langzamerhand deed hij steeds meer voor ze. Uiteindelijk werd hij gevraagd het SchoolTV-weekjournaal te presenteren, samen met bekende presentatrice Maartje van Weegen. "Doordat collega's maar bleven aandringen dat ik het moest doen, heb ik die stap gemaakt." Dat was geen gemakkelijke keuze. Schippers weet nog dat hij het moeilijk vond te stoppen als docent.
Kees Schippers als directeur van NOT
Spijt van die beslissing heeft Schippers niet, want hij groeide langzamerhand steeds verder in het educatieve bedrijf. Hij werd daar directeur en al snel ook verantwoordelijk voor co-producties met buitenlandse omroepen. Een bevriende BBC-collega tipte hem een nieuw Brits programma: de Teletubbies.
"Dat was wel bijzonder want het was gericht op peuters. Programma's voor kleuters werden er al gemaakt, maar dit was nog nooit gedaan." Het triggerde hem om een aantal afleveringen in Londen te bekijken. "Ik ging er blanco in. Wat ik wel wist: als de BBC iets produceert, is het eigenlijk altijd goed."
Bij aankomst zag hij de diepgang in het programma achter de schermen. "Ze hadden zich zo verdiept in de ontwikkelingspsychologie van jonge kinderen en hadden daar het gebrabbel van de poppen op gebaseerd. Ook taalwetenschappers hielpen bij de ontwikkeling." Schippers was razend enthousiast en legde gelijk een zogeheten 'claim' neer bij de bevriende BBC-man. Daarmee 'claimde' hij dat SchoolTV de rechten zou krijgen voor de Nederlandse versie van het programma. En zo geschiedde.

Succes

Wie het programma heeft gekeken, weet dat er niet zoveel in gesproken wordt, met name door de Teletubbies zelf. Dat konden Nederlandse stemacteurs goed overnemen. SchoolTV moesten vooral nieuwe beelden van de clipjes op de buik van de poppen schieten. "Soms waren de scènes te Brits. Als bijvoorbeeld op de achtergrond een rode dubbeldekker langsreed."
Een nieuw programma gericht op een nieuwe doelgroep leverde ontzettend veel voorwerk op. Kinderen iets aanleren gebeurt vaak in die leeftijdsfase nog niet. Het draait vooral om spelen. Maar bij Teletubbies wordt er wel degelijk wat geleerd, denk bijvoorbeeld aan welke kleur geel is.
De grote vraag was: hoe bereik je twee- tot driejarigen? Organisaties in de kinderopvang en peuterspeelzalen werden benaderd. Met hen sprak SchoolTV af dat ze het programma ook daar zouden bekijken. "We organiseerden heel veel bijeenkomsten om hen daarin te helpen. Je kon de serie echt zien als een voorbereiding op de basisschooltijd."
SchoolTV hield zelfs een persconferentie voor journalisten , om goede uitleg te geven over de inhoud van het programma. "Als jij als niet educatief persoon naar Teletubbies kijkt denk je: 'wat is dit voor programma?' We moesten voorkomen dat mensen rare dingen over programma zouden zeggen."

'Teringtubbies'

Na de lancering kreeg Schippers, naast veel complimenten, uiteindelijk ondanks het voorwerk veel kritiek. "Het zou slecht zijn voor de taalontwikkeling, christenen vonden de vormen op de hoofden van de poppen verwerpelijk en door een parodie van BNN werd er ineens 'Teringtubbies' gescandeerd bij voetbalwedstrijden. Gelukkig ebde dat alles snel weg."
De serie won de Japan-prijs, de hoogste educatieve onderscheiding die er is. "Toen was de kogel door de kerk." Het programma werd een enorm succes. Schippers heeft daar wel een verklaring voor. "Het was haast iedere dag op dezelfde tijdstippen te zien. Zo konden ouders met hun kinderen elke ochtend kijken. En ze konden zien hoe blij hun kinderen erdoor werden. Het waren echt vriendjes van hen. Wie wil er nu geen blij kind?"