ROTTERDAM THE HAGUE AIRPORT

Inspectie tikt Rotterdam Airport op de vingers voor geluidsoverlast en plan traumaheli's niet mee te tellen

Rotterdam The Hague Airport
Rotterdam The Hague Airport © Rick Huijzer
Rotterdam The Hague Airport is op de vingers getikt door Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De luchthaven is hard op weg om de geluidsruimte voor dit jaar te overschrijden, schrijft minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer. Het 'jaar' loopt tot eind oktober en de luchthaven zit op één meetpunt al bijna aan de limiet van de geluidsruimte.
Het vliegveld moet maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat het aan de regels blijft voldoen. Rotterdam The Hague Airport had voorgesteld om het geluid van de politie- en traumahelikopter niet meer mee te tellen, om zo binnen de limiet voor dit jaar te blijven. Die zou afgelopen jaar onvoorzien veel vaker zijn opgestegen, 26 procent meer dan in 2019. Maar volgens de inspectie mag je niet iets zomaar niet meetellen. RTHA zegt ook dat er door de oostenwind meer overlast wordt ervaren.
De geluidsruimte bepaalt hoeveel lawaai een vliegveld in een jaar mag maken. Het vliegveld is vrij dat zelf in te vullen en over het jaar te verdelen. Wanneer er een periode weinig vluchten zijn - bijvoorbeeld door corona - mag er later meer lawaai worden gemaakt. Als het bij elkaar opgeteld de gestelde geluidsruimte maar niet overschrijdt. Dat dreigt nu wel te gebeuren op het meetpunt Schiedam.
Rotterdam The Hague Airport
Rotterdam The Hague Airport © Rick Huijzer
"Daarnaast is gemeld dat er juridisch geen mogelijkheden zijn om de gebruiksruimte nu al te splitsen of anticiperend te handhaven", schrijft Harbers. Nu moet de luchthaven terug naar de tekentafel.

Politieke en sociale druk

Het aantal vluchten op Rotterdam The Hague Airport is dit jaar flink toegenomen, doordat Schiphol een aantal vluchten heeft verplaatst naar regionale vliegvelden. De nationale luchthaven kan de drukte namelijk niet aan.
Rotterdam The Hague Airport ligt al langer onder een vergrootglas. Het vliegveld moet duurzamer worden. Er zijn zelfs partijen die vinden dat de luchthaven gesloten moet worden. Buurtbewoners klagen ook over de uitstoot van de vliegtuigen die bij de huizen neerdaalt, naast de geluidsoverlast.
Daarnaast is er kritiek vanuit de politiek. Zo ontving wethouder Vincent Karremans (VVD) van Handhaving, Buitenruimte en Mobiliteit een motie van afkeuring van de oppositie, omdat die vindt dat hij te weinig doet om te stoppen met praten over toekomstplannen van Rotterdam The Hague Airport om te groeien. Daarover zijn namelijk al afspraken met de Rotterdamse gemeenteraad gemaakt.
Harbers besluit zijn brief aan de Tweede Kamer dat Rotterdam The Hague Airport en de gebruikers van het vliegveld na deze waarschuwing van de inspectie aan zet zijn om de geluidsoverlast aan te pakken. Het gebruiksjaar duurt tot en met 31 oktober. De volgende termijn begint dus weer op 1 november.
Als aan het einde van het gebruiksjaar sprake is van een overschrijding dan doet de ILT onderzoek naar de oorzaken daarvan. Als de inspectie concludeert dat de grenswaarde onterecht is overschreden dan zal ze maatregelen aan de luchthaven opleggen.
In 2018 overschreed de luchthaven eerder de norm. Belangrijkste maatregel was dat het vliegveld van 1 november 2018 tot 1 oktober 2019 maximaal 88% van de zogenoemde geluidsruimte mocht gebruiken. Ook moest RTHA een beheersplan voor de rest van het jaar maken en vanaf mei 2019 moest maandelijks aan de inspectie worden gerapporteerd over de geluidsbelasting van de locatie Schiedam.